jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

kampung...


2 minggu cuti sekolah berlalu.. dah lama yong menantikan saat ini utk menghabiskan cuti di kampung..disebabkan nenek tak ikut atok dtg kuantan, yong berbelah bagi antara nk ikut atok balik kg atau bercuti kt opis mama.. yong mewarisi sifat aku yg terlalu sensitif..susah yong nak berenggang dengan aku..dia kata dia sayangkan mama.. taknak tinggalkan mama...
kalau nenek ada sekali dia akan menangis nak ikut nenek balik kampung...tapi nenek tak dapat nk ikut, risaukan kebun getah yang baru diusahan dirosakkan kerbau..pagar kebun perlu diperbaiki... 2 tahun lepas masa abah masih lagi kuat untuk bekerja, abah beli tanah dan tanam getah..mak dan abah usahakan bersama-sama..kebun ni betul2 di pintu masuk Bohor, dan bersebelahan kebun getah yang mak toreh.. semua teman2 tanya untuk apa abah tanam getah..mana nak larat nak jaga 3 kebun, ditambah dengan usia yg meningkat....

tapi bagaikan menyediakan payung sebelum hujan, kebun ni nnti pasti berguna...abah dah tak mampu bekerja seperti dulu..mengambil upah membuat rumah, bertukang...kerja yang begitu diminati terpaksa ditinggalakn..akur dengan takdir dan kemampuan diri.. setahun lepas semasa abah mula2 diserang kanser, abah tenagh menyiapkan rumah seorg rakan... abah mohon maaf kerja tak dapat disiapkan... walaupun abah tidak kesekolah gajinya sebulan 4-5 kali ganda gaji aku yang bergelar graduan universiti... rezeki abah murah...

berbalik pada kisah yong yg taknk balik kampung, kami tak kemana..menghabiskan cuti sekolah di kuantan.. hadiri kenduri kahwin yang tak henti2... minggu terakhir cuti sekolah aku bercadang untuk membawa anak2 balik kampung.... mereka terlalu rindukan kampung..setiap kali terbau kesegaran pagi adib pasti menyatakan betapa dia rindukan suasa kampung... " mama adib macam bau kampung la" deria bau adib begitu sensitif dengan bau pohon2 dan dedaun nan segar.....

Segala kelengkapan tuk di bawa pulang telah kusiapkan malam sebelum balik... meloncat riang anak-anakku melihatkan beg besar hijau telah siap dikemaskan...kerinduan pada kampung, pada sepupu2 pasti terubat...dah lama juga aku tak balik kampung semenjak abah dan mak duduk dirumah aku bagi memudahkan abah menjalani rawatan kansernya...aku pun begitu merindui suasana gembira bersama adik beradik di kampung, pasti meriah..berbagai juadah akan aku dan kakak ipar aku sediakan tuk santapan sekeluarga...balik kali ni semua akan berkumpul dan kami bercadang utk buat bbq...dan yang pasti semua nanti-nantikan adalah kedatangan si comel adam mikaeel...buat pertama kalinya akan dipertemukan denagn atok, nenek dan juga saudara mara yang lain...

Jumaat, aku telefon bos untuk minta kebenaran balik awal.... memangla dari kuantan ke bohor hanya mengambil masa 2 jam...tapi perjalanan waktu malam agak membimbangkan jika berlaku apa2 kerosakan dan masalah... pukul 7.30pm kami tiba di bohor..tak disangka ada penyambut tetamu sudah menanti dengan wajah yag sungguh ceria... anak2 abangku setia menantikan kehadiran yong dan adib.... meloncat kegembiraan tanda kerinduan..
salm diberi dan disambut... atok tgh menungu cucu angkat yang lena tidur....adam mikaeel...mak didapur menyiapkan juadah untuk menantunya..mak tahu menu kesukaan jijoe...dan dia tahu menu yang dah sedia dimasak tak akan dimakan oleh menantunya...bermakna mak kene siapkan satu lagi masakan..iaitu ikan goreng berlada...siap bersalam-salaman aku arahkan dulu anak-anak mandi. Setelah aku selelsai membersihkan diri kami semua makan malam bersama.... seperti biasa senda gurau abang aku menyerikan makan malam kami..

selesai makan baru aku ambil kesempatan untuk berkenalan dengan adam mikaeel.. dipanggil berkali-kali, dicuit-cuit tapi adam tetap lena melayan mimpi... adam dah botak masa majlis cukur jambul kakak buat di KL... semoga adam menjadi anak yang berguna untuk agama, bangsa dan negara...anak umpama kain putih...kudoakan kami semua akan dapat mencorakkan yang terbaik buat amanah Allah yang dikurniakan kepada kami semua...aminnn..
keesokannya pagi2 lagi dah kedengaran kakak ipar sibuk menyiapkan juadah untuk sarapan pagi.... segala bahan memasak telah disiapkan..aku menyediakan meehun goreng dan kakak ipar aku menyiapkan nasi goreng dan keropok untuk dimakan bersama nasi atau mee... mak dah lama ke kebun untuk menoreh...selesai makan abang, adik dan abah ke kebun untuk meracun pohon2 yang tumbuh selama peninggalan mak dan abah ke kuantan...adik menunjukkan kesan gigitan kutu babi di sepanjang tangan kirinya... kesian aku tengok...bengkak2 dan berair....pasti tak selesa dibuatnya.... adik terpaksa ke kebun memandangkan abah dah tak berdaya lagi..dan kebun dah dipenuhi pohon2 kecil dan menjalar...
terasa segarnya duduk di kampung...menghirup udara segar...melihat kehijauan pohon rambutan, manggis dan duku di belakang rumah.....segar sungguh sayur-sayur yang mak tanam di belakang rumah... sawi mak tanam di atas batas, bayam pulak mak tanam dalam tayar buruk kereta abah.. kakak ipar yang potong tayar tu untuk dijadikan tempat semaian bayam...serai, kunyit begiu subur sekali..daun kunyit selebar 2 tapak tangan menandakan cukup air dan dibaja... di depan rumah pula mak tanam sayur bendi dan lada kampung...patutla mak begitu risaukan tanaman dia kalau ke kuantan..bimbang terbiar dan mati....itulah kehidupan di kampung....tanah tidak akan dibiarkan kosong begitu saja...di kebun pula sementara menantikan getah yang ditanam membesar, abah tanam pokok lada kampung... setiap minggu abah akan ke pasar besar temerloh untuk jual lada...berebut2 peniaga setiap kali nampak abah jinjing lada...abah kata saja suka2..padahal berapa sangala dapatt dengan jual lada tu...tapi abah tak pernah melepaskan setiap peluang yang ada..sekali jual kadang2 abah dapat sampai rm100++...kalau tak dijual membazir..tak termakan... duit tu abah buat belanja cucu2..

malam kami buat bbq ayam..aku perap guna sos perap yang dah siap untuk digunakan...along pula siapkan kambing black paper... seperti biasa kakak ipar yang tak betah duduk diam awal2 lagi dah sibuk mencari tempat membakar.... pasu bunga abah yang sebesar pemeluk digunakan..kaka ipar aku very independent..tak pernah susahkan abang aku..kait buah kelapa, panjat pokok rambutan, belah kelapa, bercucuk tanam di halaman rumah semua dilakukan sendiri tanpa sedikit pun rungutan...teringat lagi sewaktu dia sarat mengandung..teringin nak mkn kuih yang menggunakan kelapa...w.pun sakit2 bersalin tu dah dapat dirasai...digagahkan jua mengait buah kelapa di bawah bukit rumah mak dia. Bayangkanlah dengan perut yang memboyot mengupas kelapa, mesin dan buat kuih yang diidamkan...Sempatla juga dia merasa kuih tu yang dibuatnya sendiri tanpa bantuan sesiapa...dan malam tu juga dia bersalin....
berbalik pada kisah bbq tadi, 3 ekor ayam yang dibakar, hanya tinggal 5 ketul saja, dan yang lain habis licin, kambing sosej..semuanya habis... berbaloi makan ramai2..terasa meriah dan menyeronokkan...

keesokannya kami semua bercadang untuk balik awal.. lagipun anak saudara yang bersekolah di asrama akan menumpang untuk balik... mak tak ke kebun... nak bermera dengan cucu sebelum semuanya balik meninggalkan nenek dan atok yang akan setia menunggu kepulangan yang akan datang... pagi2 lagi mak dah ke belakang rumah membersihkan daun2 yang gugur.... anak2 ambil kesempatan bermain pondok2... yong dan adib kubiarkan bermain tanpa sempadan kebersihan..kasut yang bersih dah bertukar warna tanah...baju apatah lagi...debu dan habuk sampah nenek menjadi barang mainan...muka hitam dek habuk sampah bercampur peluh..biarkan mereka bebas meneroka alam ini... biarkan mereka menghilangkan rasa rindu yang pasti akan menjelma semula tak lama lagi.... mainlah anakku..lepaskanlah keinduanmu... pasti saat ini amat berharga bagimu untuk dikenang bila dewasa nnti....bosan denagn pondok2 mereka ke depan rumah bermain baling selipar, baling tong dan macam2 lagi...semua ni takkan dirasai bila kami semua kembali ke kuantan nanti...
selesai makan tengahhari kami semua bersiap-siap untuk pulang...adib dan yong bagaikan tidak mahu keriangan dan kegembiraan di kampung berakhir.... masa terlalu singkat..jelas di wajah mereka rasa tidak puas bermain dan bermesra dengan sepupu2. tapi ada tanggungjawab yang lebih besar menanti.. kami semua harus pulang...kesian mak, abah...pasti disetiap ruang rumah akan menceritakan detik2 indah bersama cucu2nya... tawa riang, rengekan dan raungan cucu pasti akan terngiang-ngiang. setiap kali teringatkan keletah cucu pasti mak akan tersenyum...pasti rindu mak akan menebal setiap kali menyusun bantal2 dan tilam2 cucunya... menyimpan permainan cucu ayng berterabur...membasuh pakaian cucu yang tertinggal...usah risau mak kami akan kembali memeriahkan lagi rumahmu ini...walaupun berjauhan di mata telefon sentiasa menghubungkan kami sekeluarga....


sekian...


hasil nukilan,

bidadari kayangan...(eceh..konon)




restoran berair

dah lama dah aku g restoran ni... disbbkan dah takder mende nk citer, layan jer la citer makan ni......restoran ni kitaorg panggil restoran berair sbb kt pintu masuk dia ada air terjun... nama sebebnar dia Ayudthiya..thailand mari... papa ajak makan kt sini sbb aku lewat balik..so lambt masak..nak dimudahkan cerita papa ajak mkn kt luar jer.... dah elok dah aku snap sumer gambar makanan..tapi abis dah didelete dek my SIL...


sebelum mkn baca doa....aminnnn

yong mkn nasi goreng cina plus air laici....suma sayur aku dah amik...


adib mkn nasi paprik...air laici


aku mkn nasi paprik gak....betimbun sayur tu, sayur papa, adib ngan yong...plus air tea o panas..


papa suap kt adib... tom yam campur pon ada..


model restoran berair..


sedut...jgn tak sedut...


model restoran berair...adib kt luar...yong kt dalam..dlm cermin tu ada air...


aku amik gambar, adib buat mcm2 memek muka..papa marah terus dia buat muka ned..

tengah2 mkn ada la satu family ni masuk..jijoe kata dia kenal kt mamat ni..satu team masa dia main bola tuk club dulu.. wife dia mmgla cantk n bergaya... masa mula2 masuk yong tanya aku soalan cepu mas:


"ma, ma tak teringin ker diet cam baju biru tu"... gulp! tekedu aku..budak pon dah boleh tafsir kegemukan aku melambangkan ketidakcantikan....pastu serta merta dia cover balik cakap..." takdrer la.. yong gurau jer..main2 jer tanyer" takutlak tu aku terasa.. aku jwb teringin gak..cantik ker? dia ckp cantik...nntila mama diet... gambar kt atas belakang adib baju biru suar putih... tegelak aku ngan jijoe...


note: dah lebih 15 thn aku tekad nk kurus tapi aku terus membesar dan membesar... restoran ni depan umah aku jer....huhuhuhu...

raninbow again...from yong and adib



selamat ulang tahun sayang..(baca cam lagu tu)


selamat ulangtahun yg ke 32 to haslina @ sarina bt ahmad..semoga tabah mengharungi hari2 mendatang. didoakan kebahagiaan dan kegembiraan sentiasa menerangi hidupmu.... usah sentiasa mengharapkan kecantikan awan yg membiru... usah gusar kiranya hujan dan taufan melanda kerana mungkin pelangi nan indah akan menjelma...


citer minggu lepas



khamis ngan jumaat bos takder... so aku hangkut anak aku dua org tu ikut g kejer.. jadinyer 2 ari tu jugak la aku bangun lewat..n masuk opis lewat...hehehhe..


aku dah janji ngan anak aku nk kenalkan diaorg ngan library @ pestakaan (versi anak aku)... so dah la bangun lambt, mandi lambat, b/fast lambat, ditambah lagi ngulo g library...nyudohnyer kul 12 aku masuk opis...

sesampai kt library aku tercari-cari pintu masuk.. bukak jer pintu terus minda aku menganalisa bau yg terhidu...hmmmmm..dah bertahun aku tak bau buku... teringat masa belajar..tula last aku masuk library..lama yela... dengan serta merta aku rindukan saat2 belajar dulu..tgk org tgh study dicelah-celah rak buku memang betul2 membuatkan aku rindukan belajar.. aku kalo masuk library mmg aku cari tempat privacy tuk menelaah.. semuanya dah berlalu...

yong ngan adib mmg agak jakun ngan buku2 yg banyak.. nak2 pulak buku tuk umo cam dia..belambak..beribu-ribu..tapi memula tu diaorg lebih tertarik ngan bilik yg dipenuhi permainan...so aku tinggalkan diorg menghayati mainan tu suma sementara aku g usha buku2 yg menarik tuk dibaca...fuhhhh..rambang mata ngan buku2 masakan, jahitan dan bermacam-macam lagi yg menarik...

setelah tengok2 lebih kurang buku2 tu aku kembali kt budak2nyer session... kelihatan yong tgh berlinagan air mata tak jumpa cari aku... hmmm... aku dah pesan dah tu...duk dlm bilik tu diam2..lagi nak kuar cari aku... so kami tinggalkan bilik menan n g jelajah buku2 lak... jadinyer sesi membaca pon bermula..akula mangsanyer..kene bercerita... adib nk kisah nabi..tapi citernyer terlalu panjang n tak sesuai tuk umo dia..tuk budak darjah 4 bolehla... (adib sebenarnyer nk citer yg spider ngan katak tolong selamatkan nabi kerana dikejer dek org-org kapir tu) lepas bercerita kami pon balik g opis....nak pinjam buku takleh..kene isi borang bayo rm12 n tepek gambo..aku mana ada gambo..so lenkali la..nampak cam diorg mmg seronok ngan library n nak ajak lagi aku keesokan arinyer.... adib tak puas ati n tanak balik..tapi aku kene masuk kejer gak..aku janji lenkali....

Sabtu mmg banyak undangan kahwin...papa ada 3 tempat kene pegi...aku join satu umah jer..tak larat la bebanyak....

Ahad pon banyak gak kenduri kahwin..so aku pegi kenduri kawan aku jer.... Ari ni jugak annibeseri aku.. takder apa yg istimewa..papa belanja k ep ci jer...

Oh lupa nk citer ari sabtu ari tu adib nk man telo...aku tanyer telo yg macam mana? digoreng, direbus or 1/2 cook..tapi dia tak tau.... aku tanyer telo goreng? dia kata yg macam adib mkn masa kecik dulu... hmmm....aku pon goreng telo...dia amuks..salah bukan telo camni...tapi takpelah dia mkn dulu yg ni... dia kata nk yg pecahkan kulit...so aku buat pulak 1/2 cook... dah siap...salah jugak....mengamuks adib...bermakna telo rebus..tapi dia mkn jugak...aku kata sokla pulak mama rebus..makan yg ni dulu...hmmmm.... macam-macam...


Adib yg tengah tension...(abaikanlah meja yg besepah tu..tak sempat ngemas lagik)

yong seperti biasa request sosej





adussssshhhh..dushhh.dushhhh


hmmmmm...... abis sumer gambar makanan yg aku snap didelete dek kaka ipar aku....huuuwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa)))))))).... sedey woooo....


aku tak sempat nk upload gambar masakan kt dlm camera..SIL aku guna camera tuk amik gambar sukan anak dia.... camera dah full.. abis dia delete gambar masakan aku.... aku tak salahkan dia..mungkin dia pelik aku amik gambar mengarut.... semenjak pandai beblog ni lah...ntah apa2 gambar aku amik..... banyak pulak gambar masakan kt dlm tuh.. yg aku pelik gambar makanan jer dideletenyer...

aku ada masak lemak ayam hutan..istimewa nak post kt blog aku nih..(istimewa sgt ker?) ayam utan tu kawan papa yg bagi... dia dpt 3 ekor..sekor bagi papa..ayam dah siap dibersihkan... 3 jam aku rebus baru boleh mkn, ayam ni dah tua... mmg mabeles..buat pedas2...aku siap amik gambar peluru lagik... aku jumpa 6 bijik peluru tabur dlm kulit ayam..siap amik gambar lagi kununnyer nk eksyen tunjuk kt kengkawan aku jumpa peluru berpandu...tapi abis suma gambar didelete.... aku tak serajin mas tuk msk dua kali..memula masak tak pedas tuk anak aku...asingkan, pastu tambahkan lada bebanyak kasi kaww..... ayam ni tak abis dimkn..aku bekukan dlm peti es..agak2 takder lauk n mls msk aku panaskn n mkn balik..

ingat lagi masa kawan papa kol suh dtg umah...masa tu kitaorg tgh main dam yg ujei adiahkan kt yong.. biasala aku kalah... 3 kali kawan papa kol suh dtg..... tapi nk abiskan game dulu...papa balik pegang camtu jer ayam seketul bagi kt aku.... wahhhh..kemain epinya aku dpt adiah ayam..kui..kui..kui..

sebenarnyer...dua tiga menjak ni murah betul rezeki aku... 2,3 bulan ni jenuh dah aku mkn ayam hutan... selalunyer kawan epi dari kampung kirim tuk aku sekeluarga.... dia selalu berburu di hutan bohor..n bagi jer kt kitaorg sbb dia dah muak agaknyer....selalunyer yg dia bagi ayam muda n isinyer masih lembut.. terbaru dia bagi pisang emas setandan...makkk aiiii..... cantiknyala... kalo aku beli kat pasar ni mau puluh hinggit... baru kunig2 sikit anak aku dah ngap....peberet anak aku...

sooo...n3 ni takder gambar....

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates