jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

abah....pergi buat selamanya....




aku coretkan kenangan terakhir bersama abah disini sebagai kenang-kenangan yg tak mungkin dilupakan seumur hidupku...



hari selasa dan rabu aku cuti menjaga abah yg sungguh tidak bermaya. khamis aku mula bekerja tapi fikiranku sungguh celaru dan bimbang sesuatu berlaku kt abah. selpas waktu kerja aku singgah di hospital menjenguk abah... menemani mak berbuka di hospital..betul2 disebelah katil abah... abah lansung tak sedar... hanya nafas yg laju kedengran... dan sekali-sekali abah mengerang...mungkin tidak selesa..abah hanya mampu mengangkat sebelah tangan dan sebelah kaki.... mata abah sentiasa tertutp..hanya sekali sekala dibuka tuk beberapa saat...sungguh aku dapat bayangkan abah lemah dan tak selesa..badan yg terlalu panas sehingga mencecah 40.5 oC... aku dan mak hanya mampu mengelap badan abah tanpa henti.. kesian abah tak mampu nk balikkan badan..belakang abah sungguh panas... abah hanya mengangkt bahu tanda tk selesa..tapi abah tak mampu bergerak.... sungguh pilu melihatkan keadaan abah...



selesai berbuka aku dan mak bergilir semayang maghrib... mak sembahyag dulu sementara tu aku lap badan abah.. kepala abah aku letakkan kain basah... ku tatap wajah abah... kuusap kepala abah.... semua rambut abah gugur kesan kimo...


selesai sembahyang isyak aku suruh mak tidur... sebenarnya mak dah berminggu berjaga malam menjaga abah yg sakit... abah sakit merata badan..sekejap perut, sekejap sakit kepala.... kekadang abah akan ketuk2 kepalanya kerana terlalu sakit... sekejap sakit kaki... mmg mak tak boleh tidur...... abah lagila..dh berapa lama tak tidur kerana sakit tak mengira masa...menyerang tanpa belas..

sedang aku menunggu abah, dua org doktor lelaki dan perempuan datang merawat abah.. entah apa yg dibincangkan..fail abah dibelek-belek... selepas seketika dengan tenang doktor lelaki datang merapati aku...duduk di kerusi sebelah aku.... di saat ini aku dapat merasakan kelainan riak wajah doktor..w.pun riak wajahnya sungguh tenang tapi renungan matanya ingin menyataka sesuatu yg kurasakan tidak baik...seluruh badanku rasa panas.. dapat kurasakan darah menyirap hingga ke kepala dan seluruh tubuhku.... dengan bahasa yg disusun dan dan tenang dokor terangkan keadaan abah..... kak... selalu mak jaga kan.. ye.. jawabku...dah tahu kan keadaan pakcik... dlm rekod dok pakar dah terengkan yg keluarga dah imformed tentang keadan pakcik... aku angguk... dgn penuh khusyuk ku dengar setiap butir bicara yg keluar dari mulut doktor.... keadaan pakcik dah semakin teruk... kanser dah merebak ke seluruh badan...saya minta kakak dan mak bersedia, malam ni apa2 saja kemungkinan akan berlaku.... tapi , itu semua kuasa Allah..mungkin 2,3 hari lagi kita tak tahu.... masa ni lah kalau ahli keluarga nak jumpa...seluruh tubuhku lemah.... dapat kurasakan setiap sendiku bagaikan lumpuh.... tapi ntah apa yg membuatkn aku kuat..aku tak menangis, sebaliknya aku masih boleh bercakap bertanyakan ttg abah pada dok... adakah dia sedar dok? kalau saya cakap dia dengar tak? ye..dia dengar... sentiasa ajar dia mengucap yer... dgn lembut dok berbicara denganku....betapa berat beban dok tuk menyampaikan berita itu..lagi berat hati dan perasaanku nk terima kenyataan yg aku akan kehilangan abah buat selama-lamanya....kita akan keluarkn pakcik dari bilik ni..dan pakcik akan duduk betul2 dekat staff nurse..senang kalau apa2 berlaku...ada apa2 nak tanya? kata dok... aku geleng...terima kasih dok...


ku renung wajah abah...seluruh tubuh abah...ku tatap sayu.... ku genggam erat tangan abah...kasar..abah terlalu kuat bekerja dari remaja hinggalah abah terlantar sakit setahun lalu... kuamati jari jemari abh..tgn inilah yg telah membesarkanku..dengan penat lelah...masih kuingat sewaktu kecil..keringat abah menitik bagaikn air tatkala menyiapkan kerja2nya..abah melakukan pelbagai kerja menyara kami sekeluarga... dari menangkap ikan, memotong balak, membuat perabot, membuat rumah, menoreh... dan macam2 lagi... abah tak pernah merungut melakukan kerja..badan yg sungguh gagah dulunya terlantar sakit..hati mana yg tak remuk melihatkan keadaan abah tercinta sebegini.... sayu hatiku tidak dapat dibendung lagi ..kukucup tgn abah... dengan sedu sedan kubisikkan ke telinga abah....kak teh mohon ampun atas segala dosa2 kak teh bah... halalkan makan minum kak teh bah....hanya itu yg mampu kuucapkan dengan harapan abah masih boleh mendengar... adakah abah mendengar? terampunkan dosa-dosaku.... air mata laju tak dapat dibendung lagi... kukucup dahi abah beberap kali... ya Allah hanya engkau yg maha berkuasa....


mak masih tidur... aku tak mahu mengejutkannya... ku hantar msg buat adik beradik...segeralah datang jumpa abah... hanya inilah masa yg kita ada...sementara abah masih bernyawa..sementara Allah mengizinkannya....


mak terdengar tangisanku semasa bercakap di telefon dgn kakak ipar..mak tanya kenapa? dgn berat hati ku terangkan kepada mak... mak tak dpt menahan sebak...mak menangis.... ku peluk mak...hanya itu yg mampu kulakukan...sabar mak..itu semua kuasa Allah..sabar...kami menangis sambil berpelukan.. menengkan diri sendiri dan merelakan air mata turun selaju-lajunya...semua yg berada dalam bilik dan yg berdekatan terkedu.... sepi.....sunyi.....



hati ku remuk bagaikan dicincang tatkala nurse menarik katil abah keluar... sungguh sayu melihat tubuh abah yg tak bergerak....dan akan pergi bila2 masa.... ya Allah kuatkanlah hatiku menanggung dugaanmu ini.... abah dipindahkan keluar.... tidak ada ubat lagi untuk pakcik....terngiang-ngiang lagi kata2 dok.. kita hanya akan teruskan susu dan air, darah, oksigen dan ntah apa lagi aku pon tak tau... seingat aku 8 suis elektrik digunakn tuk memasukkan pelbagai benda ke badan abah.. wayar berselirat keseluruh tubuh... denyutan nadi dipasangkn ke mesin... jam menunjukkan pukul 11mlm..aku mohon izin dari mak tuk balik mandi dan salin baju... semua dilakukan dgn pantas... aku tak mahu meninggalkan abh lama2... tak berapa lama sampai di hospital ramai ahli keluarga berkumpul membacakan surah yassin tuk abah...sister menarik langsir bagi memberikan privacy kepada kami sekeluraga... kami membaca yassin bergilir-gilir... yassin kubaca dalam nada tersedu-sedan.. mak dah tak berdaya...hanya mampu terduduk dan merenung sayu pada abah... beberapa kali ku lakukan sembahyang hajat buat abah...ya Allah..hanya engkaulah yg berkuasa... ku mohon ya Allah andainya masih ada peluang utk ayahku sembuh..kau pertemukanlah kami dgn penawarnya..sekiranya telah ditakdirkan ajalnya hampir tiba ku pohon ya Allah... ambillah nyawanya sebagaimana kau mengambil nyawa2 org yg beriman..jgnlah kau pesongkan hatinya..... tetapkanlah imannya ya Allah...tetapkanlah hatinya pada mu ya Allah......aku redha....



Jumaat..ramai ahli keluarga datang melawat abah.. ku ambil peluang tuk berehat ..semalaman berjaga...keadaan abah semakin lemah..lansung tak berdaya menggerak badan...hanya mata yg sesekali terbuka... kami bergilir-gilir membacakn yassin... sempat ku bisikkan ke telinga abah.. abah nk balik kg ke? dgn lemah abah angguk.... kesian abah...tapi mampukah kami melihat abah hanya menunggu ajal di rumah.. doktor membenarkan abah di bawa pulang..tapi... di rumah tiada oksigen, tiada air, susu, darah... kami berbelah bagi.... terlalu siksa abah di hospital..dgn keadaan abah yg begitu jarum tak henti2 dicucuk di badan abah..sekejap amik darah, sekejap masuk insulin..memacam lagi..berkerut dahi abah menhan sakit... sungguh aku kesian..sedangan tubuh abah lansung tak boleh dialihkan.. sakit...inikan pulak diangkat tuk x ray... cek najis..mahu aku menjerit sekuat hati...cukupppplaahhhhhhhhhhhhhh.... kesianlah kat abah......



sabtu..badan abah yg tinggal tulang makin membengkak..... mungkin dipenuhi air dan ubat...mlm aku berjaga menjaga abah...aku keseorangan..mak tidur..epi tidur..angah n along dah jaga siang..andak dah start keje balik...aku berthan seboleh mungkin agar tak tertido.. yassin sentiasa ku perdenagrkan ke telinga abah..sesekali ku ajar abah mengucap...mengingati ya maha besar.... seboleh mungkin ku pastikan abah selesa.. tengok samada abh berak atau tak....aku tak mahu abah sakit menahan pedih...abah dah tak boleh berkata2..... menelan air pun dah tak boleh..... malam itu aku keseorangan merenung, mengamati setiap inci tubuh abah... kuusap jari jemari abah yg membengkak kehitaman akibat kelalaian dok menyuntik jarum... sungguh abah tersiksa... air mata bergenang..adakah esok aku masih dapat menatap tubuh abah yg masih bernyawa? kukucup dahi abah berkali-kali... nama Allah ku denagrkan ke telinga abah... sesekali mata abah terbuka memndangku.... sayu....masih terbayang-bayang mata abah yg semakin lama semakin lemah... adakah abah masih dapat melihat wajahku? sesekali nafas abah turun naik dgn laju..kuusap lembut dada abah...hanya itu yg mampu ku lakukan...


Ahad...sahur..mak kejutkan epi beli nasi goreng..selpas solat subuh aku tertidur..mak jaga abah...pukul 7 pagi papa telefon..kata yong demam..dah 5 hari tak jengok anak...papa tak bagi..dia suh aku berehat...kalo jumpa anak mesti nangis nk ikut.. pukul 9am aku dan mak balik....sebelum balik aku sempat lagi membersihkan berak abah..abah berak hanya keluar darah...terlintas dihati..mungkin ini kali terakhir aku membersihkan najis abah....ntah kenapa hatiku terdetik begitu......balik umah mandi, terus g umah MIL nak jengok yong yg demam... mak tinggal kt umah aku..angah jaga abah... sebelum balik ku lihat mata abah berair tak berkedip.... bah..k.teh nk balik kejap ye... ku tutup mata abah...sangkaku mungkin abah tak berdaya nk menutup mata...abah hanya merenung ke atas tak berkedip.... kukucup dahi abah....mak kucup dahi abah....dan abah kutinggalkan dgn mata terbuka merenung keatas tanpa berkedip...


di rumah MIL ku ambil kesempatan melelapkan mata...yong demam tapi tak panas sangat... baru nk melelapkan mata, abag call kata nadi abah semakin lemah... terus aku bergegas ke hospital..anak yg meraung nk ikut ku tinggalkan... dlm perjalanan aku telefon abang nk bertanyakan hal abah...aku hanya sempat mendengar nafas abah dan suara abang mengajar abah mengucap.... telefon ku letak...beberapa min kemudian angah tel, abah dah tak ada.... aku masih kuat mengucapkan innalillah.....ya Allah..aku redha.... siksa abah dah berakhir..semoga abah digolongkan dlm golongan yg sedikit...... hatiku kuat, tak menangis namun hanya seketika.... aku bagaikan tak percaya aku telah kehilangan abah buat selama-lamanya..... aku menangis semahu-mahunya....sepuas-puasnya....pandangan makin kabur...mata digenangi air..kuperlahan kereta....mengucap mengingati Allah...berisghtifar mencari ketenangan...semua yg hidup pasti akan mati.....setiap insan pasti akan melalui kehilangan....dan kehilangan dan perpisahan itu ternyata amat memedihkan....begitu menjerut perasaan.....bagaimanakah hidup ini tanpa abah? bagaimana dgn mak? ya Allah.....



sesampai di hospital, aku dah semakin tenang.... nurse yg mengesahkan abah meninggal meminta alamat tempat tinggal....aku bersyukur Allah beri kekuatan padaku menguruskan jenazah abah...aku dapat merasakan aku semakin kuat..... abah muntah darah... mulut abah dipenuhi darah..... ku tengok tubuh abah yg tak bernyawa..... airmata mengalir tatkala kukucup kaki abah....petugas mengarahkan aku keluar bagi memudahkan mereka menjalankan tugas... aku bertanyakan ttg prosedur menuntut mayat...nurse suruh aku tunggu pegawai forensik..

tak berapa lama kemudian mak sampai ngan kakak ipar...... w.pon mak amat sedih tapi mak dapat mengawal emosi.... mak bagaikan redha dan boleh terima kenyataan...teringat kata2 ustaz... mayat mula tersiksa apabila kita meratapi si mati..alahamdulillah kami dapat mengawal emosi... mak sentuh mayat abah yang telah siap dibungkus..aku ingatkan mak..jgn terlalu kuat..sentuh sedikitpun roh simati akan terlalu sakit..sakitnya sakarulmaut tiada tandingan....tidak dapat dibayangkan.... 400 tahun pon masih terasa sakitnya.... kami baca yassin sementara menunggu pegawai forensik membawa abah ke bilik mayat untuk proses tuntutan... alhamdulillah w.pon abah tersiksa sakit sebelum ajal..tapi Allah permudahkan segalanya untuk urusan pengkebumian abah.... tak sampai 20 min pagawai forensik sampai....aku pernah lihat waris menunggu sampai sejam lebih baru forensik sampai.... setibanya pegawai forensik aku bertanyakan prosedur menuntut jenazah...van jenazah hospital semua digunakan..kalau nk yg luar dia bolah uruskan....bayaran akak kene tanya dia lah...aku ckp ok...terus pegawai kol mereka yg berkenaan.... aku berbincang di telefon berkenaan lokasi penghantaran, dan meminta sekali dgn mandi jenazah.. kami adik beradik sepakat mandikan terus jenazah bag memudahkan proses pengkebumian.... van sekali ngan mandi rm700.00.. boleh kak?..aku terus setuju... tak sampai 15 min van sampai... proses menuntut jenazah, abang yg uruskan aku bergegas balik tuk pack barang2, dan cadangannya aku akan menaiki van jenazah ngan mak... epi, angah, andak dan suami bersama-sama mandikan jenazah abah di surau yg ditetapkan...keluarga belah MIL dan anak2 aku dah ada di surau utk melihat jenazah buat kali terakhir..adib sempat mengucup wajah atok..yong demam suami tak benarkan yong cium..ustaz yg mandikan jenazah pun tak galakkan... rancangan bertukar..andak akan naik van ngan mak..kami saudara mara follow van dari belakang...



tapi bukan rezeki aku tuk menatap wajah abah buat kali terakhir.... kami lewat sampai di rumah...yong demam..sekejap nk kencing, nk muntah..sesampai di rumah sembahyang jenazah sedang dijalankan...siap sembahyang terus abah dibawa ke tanah perkuburan berdekatan...kubur dah lama siap disediakan...semuanya kurasakan terlalu pantas...aku berkejar ke tanah perkuburan bagi menatap wajah abah yg akan dibuka sebelum dimasukkan ke liang lahad...tapi bukan rezeki ku....semadilah abah dgn aman...epi, angah dan adik abah menunggu jenazah abah di lubang kubur....perlahan-lahan jenazah di masukkan ke liang lahad...kayu diletakkan bagi menutup liang...perlahan-lahan tanah dimasukkan..... itulah kali terakhir aku menatap sekujur tubuh abah..dibaluti kapan putih....kubur dikambus sedikit demi sedikit...w.pon berpuasa...adik beradik, anak saudara sahabat handai tanpa penat bergilir-gilir mengambus kubur abah...peluh memercik tanda kepenatan....kehausan...sayu hati tatkala talkin dibacakan.... ya Allah kasihanilah ayahku..ampunkanlah dosa-dosanya...jangan kau siksa mayatnya...masih ku ingat bait2 ayat talkin dibacakan ustaz...selesai talkin dibaca..kami semua pergi meninggalkan abah mengadap sang pencipta...abah pergi takkan kembali....selama-lamanya....


abah....anakmu ini tidak sempat membuat jasa padamu.... tidak bermakna hidup ini tanpa keredhaan dan kempunan mu abah.... tiada apa yg dapat membantu abah di alam sana selain amal soleh, sedekah jariah dan doa dari anak yg beriman.....hanya yassin anakmu ini dapat sedekahkan buat abah...doa yg tak pernah putus buat abah... semoga segala dosa abah diampunkan....semoga abah ditempatkan di tempat org2 yg beriman..... semadilah abah...dan yang pasti kami semua akan ke sana bersama abah.... bila-bila masa sahaja...ke alam kekal abadi..

abah....


n3 ni aku tulis 3 hari sebelum abah pergi mengadap Ilahi..... Al Fatihah buat arwah abah...semoga roh abah dicucuri rahmat hendaknya....amin...
masuk ari ni dah 10 hari abah di wad... abah masuk pada 31.8.09.. keadaan abah sungguh tidak bermaya..sentiasa menahan sakit.. sian mak..nampak sangat mak penat menjaga abah..

2 hari semasa di wad abah masih mampu berbicara.. makan ala kadar dan masih boleh duduk.. ari ni.... keadaan abah sungguh lemah.. abah hanya terbaring.. mata sentiasa tertutup.. adakah abah tido atau abah benar2 tidak bermaya tuk membuka mata...sesekali abah buka mata tapi hanya 2,3 saat... keadaan abah sungguh menjerut hati dan perasaan aku..

3 hari cuti aku minta keizinan dari suami untuk menunggu abah... anak2 kutinggalkan pada suami... keadaan abah sungguh memilukan siapa sahaja yg melihat..badan sentiasa panas..demam tak kebah... hari ketiga menjaga abah perasaan sedih sungguh tidak dapat dibendung lagi.. doktor beritahu chemo terpaksa dijalankan w.pun keadaan abah yg tidak bermaya.... bayangkanlah org yg sihat pun tak tertanggung dgn kesan ubt chemo, inikan pula keadaan abah yg sungguh lemah"kita terpaksa cuba... dan berserah..tapi makcik jgn terlalu berharap.. banyakkan berdoa..mudah-mudahan berkat bulan yg mulia ini pakcik akan sembuh..semua kuasa Allah..kita hanya berusaha..." mak tak mampu lagi menahan air mata yg dah lama dipendm.... aku masih lagi cuba bertahan... tabahkan hati, kuatkan semangat..kalau aku tunjukkan aku lemah, mak pasti akan terus lemah dan bagaimanakah kami akan harungi situasi ini...

keadaan abah dah kritikal..luka di dalam perut terpaksa dibedah..tapi dlm usia abah, abah takkan dapat melalui pembedahan besar.. risiko terlalu tinggi..doktor tak nak ambil risiko... hanya ubat hentikan pendarahan dimasukkan..tapi ternyata pendarahan sukar dihentikan..

mak suh bagitau adik beradik tentang situasi abah...bagaimanakah aku boleh berbicara? aku tak punya kekuatan.. air mata puas ditahan...dada begitu sebak... aku hanya mampu kirimkan sms..tapi psti mereka semua akan menelefon..dan pastinya aku tidak punya kekuatan tuk berkata-kata.... setakat manalah aku mampu bertahan..setiap kali mak menangis nembaca yassin utk abah.... dikucup suami tersayang beberapa kali... dipanggil..dilayan bagaikan bayi.... kalimah Allahhuakbar mak dengrakan di telinga abah.. sungguh aku tak boleh menahan airmata.... dan sekuat manalah aku...hati aku terlalu rapuh..dan akhirnya kolam airmataku melimpah juga.... sungguh aku tidak kuat...mengalirlah airmata...mengalirlah selaju mahumu..sungguh aku terlalu lemah utk menerima hakikat ini... seketika aku terlalai.... aku kuatkan semangat...itu semua kuasa Allah... jgn cepat mengalah... berusaha selagi terboleh.... sungguh mak sudah putus asa...mak nk bawa abah balik kg..... tapi aku berkeras..apakah usaha kita di kg mak? mampukah mak melihat abah yg sesekali mengerang kesakitan? w.pun suara tak berapa kedengaran..tapi dari riak muka aku tahu abah menahan sakit....


Dok dah katakan mak..semua tu kuasa Allah..biar doktor usahakan selagi boleh... mata mak bengkak... mak hanya reda seketika... aku sms bos tuk cuti lagi 2 hari.. mak takkan mampu lakukannya seorg diri... abah memerlukan penjagaan yg rapi..badan sentisa dilap dgn kain basah... mak dah lama tak tido...aku suruh mak tido..tapi manakan mak boleh tido dlm keadaan abah begitu... sedetikpun mak seakan-akan tak mahu tinggalkan abah... aku tahu hati mak sungguh sedih...

awak tak beli baju raya ke? ajaklah anak2 buat mkn raya ni..aku dah tak daya... mak teringat akan kata2 abah beberapa hari sebelum dimasukkan ke wad... aku redha kalau Allah nk amik nyawa aku..kita hanya minjam... mak masih teringat kata2 abah.... dan mak menangis menceritakan semula pada aku.... kutahan airmata agar tidak berjujuran.... dan yg paling menyanyat hati mak, abah menangis memohon ampun atas segala dosa2nya pada mak....abah peluk kaki mak..pohon kemaafan atas segala kesalahan sepanjang berkongsi hidup..mak tidak terkata apa2... mak tk mampu menahan sebak...nampak gayanya takde spalah nk tunggu rumah ni nnti... ntah kenapa abah berkata-kata begitu....
malam mak bermimpikan arwah abang tersenyum memandang mak....hati mak semakin tak keruan.. resah...takut akan kehilangan...........

lamanyer aku menyepi....



lama tul rasanyer aku tak buat n3.... malas ada, kosong pun ada, sedey ada...ops...sebelum memulakan bicara aku nak wishkan tq tu SHAHRIL YUSAINI BIN..... sbb sudi jengok blog aku... dah bepuluh taun terpisah... ni mesti dari ina ni..sapa lagi tali rapia kt alam maya ni... camana lah rupe ko yer shahril..aku sedia maklumlah.. mmg kontrol ayu dan cun... sila jgn terpikat.... kahkahkah..gelak sambil guling2.... ok yus...jgn putuskan balik tali ni udahler..sesekali tu jengok ler rodhong kt alam maya ni k..mas ada, jei ada... yg lain tu aku tak tau la.. citer la sikit..ko dah kawin ker? kat mana sekang? anak bapa?


oklah..berbalik pada kisah aku yg kosong... bukan takder citer tuk dikongsikan..tapi aku sedikit bz... malas pon ada, dan ditambah lak ngan abah aku yg kat wad tu... mmg merunsingkn hati dan perasaan aku... semua dah sedia maklum abah diserang kanser... tapi ditambah lak ngan luka dlm perut yg semakin serius... sian mak.. tak cukup tido.. camana nk tido..abah selalu mengerang kesakitan.. kekadang aku kesian sangat aku bagi jer ubat thn sakit.. mmg lah tak elok..tapi sian kt abah yg menggigil menahan sakit... mak pulak dengan penuh sabar melayan abah..aku tau mak penat.. sok aku nk jaga abah nak suh mak balik rehat..mesti dah 3,4 ari tak tido... ramadhan kali ni sama ngan tahun lepas..kitaorg berulang alik ke hospital..jengok abah... nampak cam beraya kt kuantan lagi lah tahun ni.. kalau abah ok, bolehlah balik kg kejap.. sungguh tak meriah raya kt umah aku yg kecik tu... adik beradik ramai.. bayangkan dapur aku yg sekangkang kera tu la aku ngn mak menyiapkan nasi dagang..sungguh sempit dan tak selesa... harap2nya abah boleh kuarla raya ni... dan sihat seperti dulu....


seperti ramadhan yg sudah2.. mmg aku masak jer kt umah... semenjak kawin boleh dikira bapa kali jer aku ke pasar ramadhan... aku rasa tk sampai 5 kali.. en. papa lebih selera mkn masakan aku... kuih pon jarang beli... berbuka dan sahur mmg aku masak.. kekadang sahur papa mintak nasi goreng kegemaran dia..


puasa kali ni lain sikit..papa tk berbuka kt umah... papa ada bukak gerai jual ayam bakar..so balik dah lepas waktu berbuka.. aku tk kisah... aku berbuka ngan adik lelaki aku 2 org... tapi dlm tak beli kuih tu..belambak gak kuih kt umah..papa niaga so..kengkawan bagi la mana2 yg tak abis tu bawak balik....berjenis-jenis manisan dan lauk...rezeki...
yong? baru belajar berpuasa..hari pertama pose kul 9.30 pagi nangis tengok adib makan.. kesian pulak aku nengok.. aku bagila dia mkn... ari ke2..yong bangun sahur.. so tahanla sampai kul 12.30pm... ari sekolah lak cikgu mmg nk asuh budak pose..takder mkn.. kul 1pm baru aku bagi mkn.. kalo dia cam muka kerang tu..aku ckpla, pose mengajar kita bersabar... mmg lapar... kene thn...camtu la org yg kelaparan tak mkn tu...lagila..berhari-hari tak mkn... tapi kalo nama pon budak..tk mkn dek penerangan aku tu..... selagi tk bagi mkn..selagi tu dia merengek...


tentang juadah pulak..dah bermacam-macam juadah aku masak... takder la istimewa mana..macam mkn ari2 biasa... yg aku ingat, kari ikan, lemak ikan ngan pucuk ubi, nasi minyak, ntah apa lagi nth.. yg terbaru semalam masak lemak kuning ayam ngan rebung, ikan masin n sambal belacan tumis... mmg sedappppp...tu jer kitaorg berbuka.. mmg tak membazir....jap aku cari gambar sayur rebung kt google..

lebih kurang la upenyer..cuma tambah ayam... takyah dua kali kejer..aku suka rebung...abang aku suka ayam..so aku satukan jer....jimat masa memasak.. gulai ni buat sahur dan bekal anak aku...setel... aku beli udang konon nk buat cucur udang..tapi tak cukup bahan.. so arini la aku buat..

hmmmmm..apa lagi ek citer pasal pose... baju raya anak2 80% dah siap beli dan tempah..tinggal kasut jer.. sabtu lepas aku kuar beli sekali arung.. malas dah nak acapkali ke pasaraya... dari kul 10 lebey lepas aku suh anak aku mkn kenyang2 kt umah kitaorg gerak g cari baju... sampai buruk muka masing2 penat... sampai kul 1 lebey... sampai bersila aku ngan anak2 try suar ngan baju... yg penting takyh nk tukar2... selalunyer aku tak bawak diorang..tapi kali ni aku bawak..senang nk try... n diorg boleh pilih sendiri baju mana yg diorg berkenan... mmg agak serabut bawak anak ni..dah la panas..pakai mask lagik... pose lagik... masuk kete..dua2 tido kepenatan... teringat aku masa adib try suar... susah lah nak masuk fitting room kan..aku cari port tepi dinding yg tersorok sikit, tapi dekatla ngan tempat suar tu..aku bukak suar adib pastu aku try.. tak cantik, aku amik suar lain tapi aku ckp biar jer bogel, jap mama amik yg lain... adib nyorok kt celeh rak..org ramai tak pasan perangai buruk aku anak beranak..yong pon cover adik dia... lagipon dia pakai u/wear... lantak la..nak cepat punyer pasal....yong takder la aku buat gitu..dia dah besar...laki aku pon tak tau perangai aku ni.... abang aku ni cerewet sikit..kalo tau mesti berbakul-bakul kene bebel....

baju papa tak cari lagi..dia kata baju dia takyah cari..dia nk beli sendiri..aku gerenti dia takkan beli... baju aku pulak...mmg dah lama siap..aku tengah belajar jahit manik..agak bersepah aku jahit..tak penah2 aku belajar..tetiba pepandai jer nk jahit manik sendiri.. bersepah pon baju aku..biarlah...cantik ker tak cantik ker, aku yg pakai... yong suh jahit kt baju dia..tapi baju dia tak siap lagi..kalo tak sempat sian pulak anak dara aku sorang ni...

tu jela kot citer pasal pose aku... jumpa lagi di keluaran akan datang... selamat berpose sumer... jgn membazir tau.... adios prabos..... salam....

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates