jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

kenangan dari arwah abah....


salam...


tenggelam timbul aku ni..jap ada..jap takder..oklah dari terus berkubur....

ari ni aku nk citer kenangan crosstich yg abah buat..
mas, ko ingat tak memula kita gile buat crosstich dulu.. aku ingat lagi ko buat gambar rumah tak silap aku..masih ada kt umah ko sekang kan... aku lak aku mulakan dengan gubahan bunga dlm kereta tolak... memula tu aku mmg exited sesangat nk buat..tapi tak tau nk mula..aku pun hentam kromo jela..mintak duit ngan abah nk bela segala barang kelengkapan.... aku pun tak ingat bila aku ajak mas buat... balik tu mula lah aku menyulam dengan bersemangatnyer....nampak senang tapi susah gak aku nk mulakan..last2 abah yg ajar..abah tk pernah buat crosstich tapi abah mmg ada daya kreativiti dan tangan abah mmg berseni..apa saja yg abah sentuh mmg menjadi...
abah tak pernah belajar buat rumah..abah tengok2 org..dah akhirnya abah jadi seorang tukang yg disegani di kampung...kalo org nk renovate or buat rumah mesti tunggu que..nk jugak sentuhan tgn abah..kerja tgn abah mmg teliti dan puas hati.. abah tk pernah belajar buat perabot.. tengok almari or katil contoh abah buat sendiri..amik tempahan org kampung..dulu2 kan susah nk kuar beli perabot..org kahwin mesti tempah ngan abah... abah tak pernah belajar buat kabinet dapur.. nk tempah ngan cina mahal..abah belek2.. beli barang buat kt uamh sendiri..customer dtg umah tgk..banyak tempahan abah dapat..org pun tak percaya abah buat sendiri..suma ingat tempah ngan cina..kalo cina amik rm2000.00 ngan abah 1500 jer... tu la kelebihan abah.. abah boleh argue pelan yg dilukis dek arkitek tuk buat bangunan... katanyer mana boleh kayu beban banyak ni nk tampung atap apatah..aku pon tak paham..budak arkitek manalah jadi tukang kan.. dia tahu lukis jer... jadi kene la dengar cakap tukang...


dan bah tak pernah belajar menjahit..abah boleh menjahit dengan baik..langsir rumah abah jahit sendiri..bayangkanlah kehebatan abah aku...hehehe... dan apa yg aku nk citer ni pasal crosstich aku... aku dgn bersemangat buat tayar kereta tolak tu..pastu aku malas dah..abah yg sambung, siapkan.. memalam takder kerja abah pakai spek mata jahit cosstich.. tak abis di situ..abah beli lak gambar lain..buat..dan beli buat..dan lagi..dan lagi.. dan lagi... balik kampung aritu sempat aku snap gambar crosstich yg abah buat dulu..
ni la hasilnyer..dengan bangganyer aku umumkan tayar tu aku yg buat..


bukan ni ajer..sebenarnyer abah mmg banyak kemahiran... masa abah kejer potong balak, abah buat senduk kayu ukir sendiri, abah buat bakul dari rotan yg terbiar.. dan memacam lagi.. takder sorang pon dari kami adik beradik ikut abah..dari cara kerja dan bakat yg dimiliki.. abah ada etika kerja yg kuat..bayangkanlah..abah kerja kg..tapi jadual dia mmg ketat..pagi sesudah subuh abah kuar menoreh... balik kul 10am rehat jap, pastu g buat rumah org.. masuk zohor, balik mkn nasi semayang zohor, siap terus sambung kerja, balik semayang asar...kalau sempat tengok lada kt kebun... mmg penat tengok bah kerja..tapi abah begitu disiplin..sbb tu la agaknyer w.pon abah tak tahu menulis dan membaca..abah berjaya dalam hidup..rezeki abah murah...abah boleh hidup senang sebab abah memang rajin usaha... buku kira2 abah hanya ada nombor..dan hanya abahlah yg tau..sbb takder tulisan..mana nk tau setiap nombor yg ditulis.. Allah kurniakan abah dgn ingatan yg kuat...


kini abah dah takder...... tapi segalanyer masih kuat dlm ingatanku...w.pon dulu abah dah terasa sakit, tapi tetap pergi kerja...demam tak kebah, abah tetap kerja..hinggalah kaki membengkak besar dan abah dah tak larat jalan..itulah kali terakhir abah kerja.. abah dah biasa kerja sejak dari remaja.. mmg terasa bosan bila hanya mampu terbaring tanpa berbuat apa2..mak cerita hari2 terakhir abah di rumah sebelum dimasukkan ke hospital..abah suruh mak bentangkan toto kt pintu dapur rumah.... abah cakap nk tengok anak lada... nampak sangat abah rindukan kebun abah..abah terbaring di tepi pintu menikmati kehijauan pokok2 dan sayur-sayuran. hmmmm...semuanyer menggamit emosi aku bila aku cerikan kt sini... sungguh aku rindukan abah...sampai sekarang mk tak tidur dlm bilik..teringatkn abah...


abah.... semoga rohmu dirahmati dan diberkati Allah.. Ya Allah terimalah segala amal ibadat abah selama hayatnyer..tempatkannyer di syurgamu...amin...
mari lihat crosstich yg pernah abah aku buat...



























yg ni sebenarnyer ada sepasang...dialog burung tu adalah.. gambar yg pertama cakap" oh! dah abis madunya" dan yg ni gambar ke2 cakap " ah! awak malas bangun pagi" siap buat dialog tu..adik aku tulis kt kertas abah aku ikut la...





rumah ni kalo korang nk tau abah ngan mak buat... jgn tak percaya.. nk naikkan atap abah duk kt atas bumbung mak tukang hulur atap or kayu... caya tak? tula hakikatnyer...kami tak tolong sebab takder kt umah, masih belajar dan yg lain kuar kejer..takder kt umah...


yg ni pon sepasang gak..


yg ni takder kene mengene ngan crosstich.. dan ianya bukan sekadar gambar biasa di pandangan mata aku... gambar ni melambangkan betapa abah aku menyayangi aku dan betapa sportingnya abah aku..gambar ni hubby yg beri masa bercnta dulu..ohh..lupa nk cakap..ni gambar aku... aku tunjuk kat abah..soknyer abah bawak gambar ni ke bandar dan framekan... sayangnyer abah aku kt aku kan...




tu jela..abis citer....


Hari ihtifal sekolah yong..ihtifal tu ape ek?


salam...
harus aku rajin update coz farmville aku takleh bukak..kui..kui..kui.. biasala aku tader citer yg best..mesti citer pasal anak..nk citer pasal hari penyampaian hadiah yong aritu...


ari2 yong berlatih nyanyi..kat umah, kat opis...punyalah semangat nk buat persembahan nnti..katanya hadiah istimewa tuk mama..aku cuak gak sbb biasanya yong takleh buat apa2 kalo dia nampak aku.. mcm sukan aritu..punyalah susah nk pujuk suh g sukan..memula jela susah..pastu ok..


so mlm sebelum hari tu aku suh dia tido awal..coz cikgu suh dtg kul 8.30.. pepagi lagi aku dah kejut..memasing semangat nk g tgk yong nyanyi..adib pon pepagi lagi dah mandi.. sampai sek kul 8.30am..kul 9am program bermula..dimulakn dgn bacaan ayat2 suci al quran dari murid 6 thn.. doa-doa, hadith2 dan sebagainya...ikrar PASTI (yg ni korang kene dengar, memula anak aku baca masa mula sekolah dulu meremang bulu roma aku)...
ni best pren yong ngan cikgu kesayangan yong..tahun depan dia tkder dah..dh masuk darjah satu..



bila dah siap suma tu baru start persembahan nasyid ....oh lupa nk citer... punyalah susah aku nk suh yong g masuk kelas coz cikgu nk susun murid yg buat persembahan..kan aku dah agak dah...siap nangis lagi... last2 aku suh cikgu amik dia..dia kalo cikgu pegang diamla...


tapi cikgu ckp dia la yg paling semangt nyanyi... saksikan yong bernasyid..




lepas nasyid majlis diteruskn dgn penyampaian sijil..tapi yg syahdunya bateri camera dah out...huhuhuhu..marah papa..yg aku gatal buat muvi tu apasal???? sian papa tk dpt tgk anak amik adiah..papa tk dtg, keje... and kalo dia dtg pasti dia bangga coz nama batrisyia humaira bt azizul raes (nama aku tk sebut pon) disebut beberapa kali tuk naik pentas amik adiah... adib? takper tak dapat adiah pun takper..dpt cabutan bertuah..mknnn ringan..ngadap la ....




alhamdulillah yong dapat tempat pertama 5 tahun, 4 hadiah mata pelajaran tertinggi, dan yg paling membanggakan aku "akhlak terbaik".....baiknyer..anak sapa tu ek??? meh kita tgk adiah yong..tapi biasala sekolah swasta...tiada biaya kerajaan..hadiah biasa2 jela...takper yg penting ilmu yg diperolehi...moga2 berkat...
hadiah tempat pertama..
hadiah m.pelajaran tertinggi..

akhlak terbaik..haruslah sejadahkan...



kt tepi tu gambar yong pegang sijil..


aku ada masukkan muvi yong nasyid tapi error..nantilah aku upload kendian...

nasi goreng cina


mas.. ko tayang nasi goreng daging black peppers ek? aku pon nk tayag gak nasi goreng cina aku..ni aku masak mkn pagi bila ntah.. biasanya pagi cuti aku bangun lewat sikit..layan tido..dlm kul 8am au bangun baru tekial-kial pikir nk mkn apa.. bukak peti ada udang ayam sikit mix vege..oklah buat nasi goreng cina....yg ni tk pedas tuk anak2 mkn.. aku punyer sebelum mkn campur black peper sikit..baru menyengat.. pastu ada lah belen timun sekerat ..potongla buat penambah zat... selalunyer aku suka potong cam acar tu..nasi goreng dah masak baru aku masukkan..kruk2 n fresh lagik bila mkn..layanzzzz....
Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates