jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Menjaga zakar suami (nape tajuk dia camni ek? aku takleh ubah ni n3 org)


Last week aku jenjalan kt blog kengkawan..terjumpa satu maklumat yg menarik tuk dikongsikan.. aku dh dpt permission dari tuan tanah tuk publish n3 ni kt blog aku..
terima kasih aku ucapkan kepada blog comel nie ..n3 ko..aku panjangkan kepada pembaca yang lain bagi tujuan perkongsian ilmu bersama...dapat pahala tau..



1.Bagi seorang isteri, anda perlulah menjamu mata suami anda.Lelaki mudah terangsang oleh penglihatan matanya. Pakailah pakaian yang menarik perhatiannya. Lemparkan senyuman yang bermakna.Berdandanlah dengan sempurna.. selitkan jelingan-jelingan manja.

aku :hmmmm... ni mmg betul aku dh buat kaji selidik ngan cik abang sayang aku... lelaki normal mmg camtu..

2. Sambutlah kepulangan suami anda dengan gembira dan hantarlah pemergiannya dengan hati yang sedih dan mengharapkan kesetiaan. Jangan lupa untuk bersalaman dan berciuman apabila dia pulang dan Apabila dia mahu meninggalkan rumah. Uruskan perihal suami nda dari segi makanan dan pakaiannya. Isteri yang bijak menjaga suamia kan mengambil berat mengenai dua perkara penting, pertama zakar suaminya dan kedua perut suaminya.

aku: insyaallah....aku buat..

3. Banyak membantu suami anda. Terutamanya apabila suami anda bermasalah. Jangan banyak meminta-minta kerana ini akan menyebabkan suami anda berdukacita.Walaupun anda bekerja, usah boros dalam berbelanja, sama-samalah merancang masa depan bersama suami anda. Rujuklah kepada suami anda dalam hal-hal yang mana anda sendiri kurang yakin atau perkara yang melibatkan kesan terhadap ekonomi rumahtangga.

aku: Insyaallah membantu dah rasanya...boros tu mmg aku la.. rujuk kt suami tu mmg dh perkara wajib bagi aku..

4. Nyatakan sayang anda kepada suami anda. Ia patut dilakukan setiap hari, walaupun setelah anda beranak cucu. Jangan anggap diri anda terlalu tua untuk itu semua.

aku: i love u everyday..

5. Apabila berkesempatan, sentuh dan belailah suami anda selalu.Anda boleh mencuri-curi menciumnya ketika tidak dilihat oleh orang lain. Anda boleh memegang tangannya atau bahunya bilaberjalan-jalan.

aku: ni selalu... sampai anak2 tunjuk muncung mulut bila papa balikk nk suh mama cium..hheheeh..

6. Jadikan amalan untuk menidurkan anak-anak anda lebih awal dari masa anda hendak masuk tidur. Amalkan juga masuk tidurbersama suami anda. Inilah antara masa yang paling manis dalamkehidupan berumahtangga.

aku: hmmmm.. yg ni susah sikit.. susah tul nk asingkan tempat tidur..n nk suh tidur awal.. tgh diusahakan..

7. Jika anda meminta pertolongan dari suami anda dan suami anda membantu tetapi tidak sempuna perbuatannya, jauhilah dari berleter atau marah kepadanya. Ini akan hanya menyebabkannya berjauh hati dan merajuk.

aku: kekadang aku kuat gak berleter..

8. Jagalah anak-anak anda dengan baik dari segala segi. Elakkan dari sentiasa memarahi anak-anak anda, gunakan strategi memujuk dan mendorong. Jika anda selalu marahkan anak-anak anda didepan suami anda, suami anda mungkin merasa kurang senang, lagipun anak anda adalah anaknya yang disayanginnya.

aku: aku mmg guna stratergi ni. memujuk dan mendorong.. tp suami tak berapa setuju..budak manja sangat..

9. Selalulah memicit-micit dan mengurut suami anda. Amalkan mandi bersamanya dan menggosok-gosok badannya.

aku: nk mandi bersama? lambt lagi.. anak tk bagi..

10. Apabila anda masuk tidur bersama suami anda,bukalah segala pakaian anda dan berselimut bersama suami anda. Ciumlah dengan ciuman yang hangat, iaitu ciuman yang memberikan pengertianbahawa “hanya kaulah satu-satunya kekasihku”.

aku: bab dlm selimut...

11. Bila anda tidur, sentiasalah mengadap suamia nda. Jika pun anda hendak membelakanginya minta izin darinya atau anda berpusing sambil menyentuhnya. Cubalah tidur berbantalkan bahu suami anda, anda akan merasakan kenikmatannya.

aku: sekarang ni musim panas... nk tido pun tk selesa...

12. Elakkan bercerita mengenai suami anda kepada orang lain.Jika perlu pun, ceritalah perkara-perkara yang baik sahaja.Itulah tanda anda benar-benar mengasihi suami anda.

aku: aku cite yg baik2 jer rasanya.. biasalah manusia mesti ada kekurangan..mana ada manusia perfect di akhir zaman ni kan..

13. Sekiranya suami anda berhajat untuk “bersama”anda,layanilah dia dengan baik walau bagaimanapun kesibukan dankeletihan anda.Banyak perceraian atau kes poligami berpunca dari isteriyang kurang faham dengan keperluan suaminya di sudut ****. Kurangnya layanan dan banyaknya alasan menyebabkan suami berasa bosan terhadap anda.

aku: bab dalam selimut

14. Sesekali, ajaklah pula suami anda berjima’. Jika anda merasa malu untuk menyatakannya, lakukan godaan dengan halus.Biasanya seorang lelaki akan memahami tanda-tanda anda memerlukan jima’. Ini akan membuatkan suami anda merasa bahawa dia diperlukan.

aku: bab dalam selimut

15. Apabila anda bersetubuh dengan suami anda,janganlah biarkan dia bersendirian melayarkan bahtera, sedangkan anda cuma menyuakan tubuh anda untuk disetubuhi dalam keadaan mahu tidak mahu. Hal ini akan sungguh mengecewakan suami anda. Dia akan merasa bahawa dirinya tidak dihargai, sedangkan pada fikirannya persetubuhan itu ialah jalinan kasih dua jiwa yang memanisfitasikan cintanya.

aku: bab dalam selimut

16. Ketika suami anda sakit, tunjukkanlah kesungguhan anda untuk merawatnya dan membangkitkan semula semangatnya,melahirkan kesedihan anda dan harapan anda agar dia lekas sembuh. Dia akan ingat kepada anda dan begitu mengasihi anda kerana dia tahu bahawa anda bukan saja mengasihinya sewaktu dia sihat.

aku: of koz lah kan..

17. Apabila suami anda meninggal dunia, jagalahanak-anak anda dengan baik serta berterusanlah menjaga silaturrahim bersama keluarga suami anda. Mudah-mudahan nanti, anda akan menemui suami anda disyurga.

aku: insyaallah... jika ajalku menjengah dulu semoga anak2 dan suami akan sentiasa mendoakan aku..



abang kahwin lagi satu...



sabtu lepas anak2 takde kt umah..ikut SIL g family day... so mlm tu aku dan hubby g ler dating berdua. bukan senang nk dating berdua-duaan sekarang..unless mak aku dtg rumah..barulah aku leh manja2 ngan hubby, jln dua2 berpegangan tgn.. bercinta gitu... g jalan2 hubby nk cari kasut.. so kekdahnya aku tk msk la mlm tu nk kuarkan..aku g mkn kt giant je..aku mkn nasi ayam cendawan claypot.. hubby takleh mkn menda gitu..aku tanya dia kenapa bang? dia ckp bekas claypot tu tak menarik...hmmm..pulakkkk... (mas, aku ternak lemak mlm tu...abis licin aku mkn)

so... tgh jenjalan aku ketemu ngan sahabat lama.. aku rasa last aku jumpa dia masa anak dia baru lahir..sekang anak dia dh 1 1/2... dh kalo pompuan jumpa apa lagik boleh dok berdiri dua2 org tgh jalan mulut pot..pet..pot..pet..banyak menda nk citer dlm masa yg singkat.. member aku ni dulu susah nk dpt anak.. amik anak angkat dua org terus lekat.. rezeki..dh hampir sepuluh thn nunggu..akhirnya pegnan jugak dia..dan yg mengejutkan aku dia pegnan anak kedua.. aku tk pasan perut dia..dia ckp baru aku tgk..dh 4 bln..rezeki..

sebenarnya ada kaitan ngan tajuk diatas..dugaan kawan aku ni terlalu berat tuk ditanggung.. dia bermadu..aku pun tak pasti dia tahu ke tak.. tapi hubby kenal rapat ngn husben dia.. so mmg tahu jln ceritanya.. sempat lagi kami borak ttg r.tangga dia.. mmg kesian..suami ada pompuan lain..tapi aku tk lah ckp status dia yg aku rasa dia bermadu... dia dh biasa suami tk balik 2,3 hari.. dia kata dulu dia tk kisah..sbb dia tahu tuntutan kerja suami dia camtu..tapi setelah tahu keadaan suami yg ada yg lain mmg hati sentiasa sakit, marah, geram pastu ngan anak kecik lagi...kesian sungguh..

dan aku pulak yg sentiasa ngan hubby ni bayangkanlah kalo hubby tak balik sehari..agak-agaknya mau aku buat report polis.. balik lambat pon aku dh macam cacing kepanasan.. aku bukan risau hubby main pompuan tapi aku risaukan keselamatan dia..sbb aku kenal hubby (buat masa ni tkbuat hal lagi la..tp xde manusia akhir zaman ni yg perfect) sbb hubby bukan jenis kuar malam.. bukan jenis lepak ngan kengkawan... aku pon dh lupa bila dia last kuar ngan kengkawan...aku rasa takde..kalo ada pun setahun 2,3 kali jer..masa mmg banyak dihabiskan ngan family...

mmg berpoligami digalakkan dlm Islam....ianya madu bagi suami..tapi hanya sesetengah isteri jer yg betul2 kuat tuk berkongsi kasih.. bagi diri aku? aku tak sekuat itu.. aku betul kagum ngan isteri yg mengizinkan suami kahwin lain... sanggup berkongsi kerana terlalu kasihkan suami..tp aku masih tak faham adakah kasih sayang itu dpat dibahagi seadilnyer..bagi diri aku sebagai pompuan aku hanya boleh kasihkan seorng insan..tak boleh dua atau tiga..dan sekiranya ada mesti ada yg paling kita sayang.. begitu juga kalo bermadu..dlm tanggapan aku yg terlalu daif ini mesti suami tk sayangkan kita lagi..kalo tk kenapa dia nk cari yang lain.. itu hanya pendapat peribadi aku..bukan aku nk persoalkan hukum Allah.... ianya hanya pendapat.. mungkin sbb itulah Allah letakkan talak ditangan suami..kalo tk agaknyer bersepah-sepahlah duda kt dunia ini..

dan mlm tu sebelum tido aku baca majalah mastika kebetulan pulak cerita kt bawah. kebetulan sungguh...





dan mlm tu aku didatangi mimpi yg begitu menggerunkan.. aku bermimpi hubby kahwin lagi satu..apakahhhhh maksudnya...huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... sampai terbawa-bawa ke tido.. aku ingat lagi nama pompuan tu zie..muda lagi dlm 20an.. menangis-nanis aku merayu..abang tk sayangkan anak ker..dia boleh buat bodo je.. siap tepon2 lagi..yang si zie ni pulak siap dtg rumah aku.. ayat yg aku takleh lupa masa dia dtg... abang aku ckp "eh zie kenapa datng tak cakap" (baca ngan nada manja macm org bercinta...

dlm hati aku mmg bak gunung berapi tapi aku hanya mampu menangis... aku sungguh lemah..dlm mimpi pun lemah... panjang lagila perjalanan mimpi tu dan akhirnya aku tersedar.. aku berightifar banyak2..mengucap..sbb mmg aku betul merasai alam madu tu dlm mimpi... nk nangis pon ada masa terjaga tu.... syaitan ni dlm mimpi pon sempat lagi nk mnyesatkan aku.. aku kejutkan hubby.."bang..ila mimpi abang kahwin lain". dan jawapannya adalah..."hmmmm"..zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.... apa lagi yg aku expect dia ckp..dia tgh tido...dan mata aku terkebil2 di dalm kegelapan mlm takleh tido.. memikirkan mimpi ngeri aku tadi......

bayangkanlah kengkawan... dlm mimpi pun kita tak sanggup berkongsi kasih..bayangkan isteri2 yg menempuhinya... tk dpt aku bayangkan perasan mereka.. siang tu aku berdiskusi ngan hubby ttg mimpi aku..... "sorang pun abang tak terjaga ni pulak nk sorang lagi".. jwpan yg biasa2 kita dengar.." bang..kalo abang dh takde ati ngan ila satu ari nnti..ila nk bang jujur jer..gentleman..terus terang.. gitu jugak kalo ada yg lain..terus terang...mmg la ila akan marah2..tp jgn berahsia..takkan ada kesudahan.... dan ila taknak abang menanggung dosa dan maksiat.. dan tahulah ila nk buat apa..sayang nk buat apa? aku jawap..selamat jln romeo.......". boleh ker.... dh org tak sayang.. nk kata apa lagi kannnnn...

"dah lah yang jgn fifkir yang bukan2... abang dh tau dah akibat mende tu sumer...".
hmmmmmmmmmm... aku mengeluh panjang....

Ya Allah kekalkanlah jodoh kami hingga ke akhir hayat....


aku takkan jadi cam gambar bwh ni aku rasa..aku tahu tahap kemampuan aku...aku hanya mmpu menangis dan merajuk yg panjanggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg............




hmmmmmmmmmmm.... berat lak topik aku pepagi ni ek...... layan je la...

Yong tau fu


salam kengkawan...aku tk paham betul lah blog aku ni..memacam hal dh sekang.. takleh nk tukar kaler, font, pastu nk edit pon takleh... pastu LYAFARINA cakap takleh baca laks... koang takleh baca yer aku mls la pulak nk type balik... citernyer adalah aku mkn yong tau fu...dah ok alh kan..mls dh nk type sumer balik..



letih dh aku adjust colour ngan font takleh nk ubah dah.. kebelakangan ni blogspot agak lembab la.... sakit mata baca kaler biru..

Yong Tau Fu

salam hari isnin kengkawan... sebenarnya ada banyak gak nak citer tapi apasal arini cam mals jer... yela ari isnin kannnn.... tapi minggu ni jumaat cuti kannnn..tu pun hubby ckp mlm tadi.. aku pon tak tau jummat ni cuti... "ok gak bang..boleh abang teman ila jogging jumaat ni..." ....hmmm..boleh gak..

disbbkan aku mlas nk menaip.. dan buat kesekian kali nya aku letak lagi gambar makanan.. ni last week nya lunch.. aku tak bawak bekal..singgah giant bungkus yong tau fu... amik sikit jer..banyak2 kang ternak lemak laks... tu pun aku mkn sikit jer..adib suka la pulak..aku dh bungkus nasi tuk diorg, tapi mkn la pulak yong tau fu..selalu tk mkn..
aku kalo mkn YTF aku mkn ngan sup dia.. buh kicap cili dia...mmg sedap.. sesekali cicah ngan kuah dia.. lagi mantop...
sumer sekali rm4.00...
kuah ngan sop dia.. kuah tu mmg sedap..

letih dh aku adjust colour ngan font takleh nk ubah dah.. kebelakangan ni blogspot agak lembab la.... sakit mata baca kaler biru..

jom minum petang ..temosa.


kalo kt kuantan glemer temosa ni..ada org panggil samosa.. aku duk kuantan ni la baru merasa mkn temosa ni.. karipap inti ikan...

ni petang kelmarin..balik keje lapar sangat... harus amik minum petang kan.. singgah mini market beli lauk n sayur bagai ternampak temosa beku ni... aku selalu beli karipap pusing tu.. tapi x de la pulak... so beli jer lah..

balik terus goreng..buat air kopi n mkn sensorang...anak2 tido..asal masuk kete terus tido...

dan inilah kali pertama dan terakhir aku akan beli temosa ni... korang tengok sindiri la isi dlm dia.. baik aku beli pagi2 kt kedai makcik tu... puas ati..penuh ngan inti ikan... aku sejukkan ati...jgn marah..x baik.. dh rezeki ko ari tu...so reda jer kan.... tapiiiiiiiiiiiiiii...harus aku tk beli dah..







n3 khas tuk cik puan mas...

mas request resepi ikan masak singgang..ko leh pejam mata jer mas.. adam pon leh buat...

bhn2:
1. ikan ikut suka ati...selalu aku guna kepala ikan aya..nk lagi best masa pantang aku jijoe selalu buatkn aku guna ikan tenggiri.. dpt kapla lagi best...


2. bawang putih dihiris or ketuk


3. lengkuas (wajib ada kalo tk x sedap)


4. asam keping (wajib ada gaks)


5. halia ( xde pon xper..baik tuk buang angin)


6. lada kecik masuk sebijik-sebijik


7. garam secukup rasa


8. ajinomoto (yg ni aku wajib ada..mmg lain sungguh rasa dia kalo x letak..kalo ko tk mkn aji x de pon xper)

masukkan sumer bhn dlm piyuk masukkan air then..masak lah... aji last sekali sebelum angkat.. siap...


mkn apa t.hari ni?

jom aku hidang mkn t.hari tuk tetamu yg nk menjamu mata... masakan ni minggu lepas punyer.. aku kalo ari kejer mmg masak simple2 je...n sejenis lauk je..kadang2 tu 2 jenis.... kalo xder lauk tepon hubby suh bungkus sop or t.yam..pastu aku goreng telo..tu kalo darurat la..contoh kalo aku skit kapla ka.. or aku x sempat beli bhn mentah ka...or aku 'M' ka...

hubby mmg teliti sikit ttg ikan..ada jenis2 ikan yg tertentu jer yg leh masuk tekak dia..lagi satu kalo ikan tu ikan air batu mmg rejectla jwbnya... dia kn dok kt tepi laut..mmg dah biasa mkn ikan fresh ni... aku lak dok cerok kg yg mmg susah nk jumpa ikan fresh...so aku mmg dah biasa mkn ikan dh nk expired... tp belom expired lagi tau..

ingat lagi masa aku kecik..arwah abah beli ikan banyak2 kt pekan sari... pastu mak akan siang sampai satu besen besar..stok tuk 2 minggu kot...pastu mak rebus ngan asam garam.. masa tu mana ada peti rumah aku.... so aku dh biasala mkn ikan tk fresh ni... kalo bagi aku mkn ikn masin pon aku leh idup...dh biasa susah..

tetiba aku terkenang zaman kanak2 aku..aku ingat nnti nk wat n3 la...


ikan kerisi masak kicap...cili api aku bih sebiji2...kalo hubby nk mkn picit jer dlm pinggan sendiri...taklah pedas anak2 nk mkn..


ni ntah bila punya kari..kari bendi n terung adalah satu2 sayur yg hubby mkn..

ni singgang ikan mama punyer...kata nk menguncup..harus mkn rebus2 jer...



okeh..sila lah jamu mata ye.. kalo tk menyelerakan soriiiiii.....



bila aku merajuk....


......................... bila aku mula merajuk...................................bungkam..... sepi seribu bahasa.......................sunyi.......hmmmmmmmmmm.sungguh x best........................

kenapa aku merajuk?????? sbb mende remeh temeh...........terlalu kecik........
tapiiiiiiiiiii...org pompuan (akula..... mmg cepat terasa w.pon mende tu kicik + ciput)

hubby tanyer kenapa......................diam seribu bahasa.................

rasa bersalah menghantui diri.........

pepagi ku msgkan mintak maap..n bla..n bla....... aku mmg sensitip...
en pakwe paham sgt bini dia ni....its ok balasnyer.....aku kembali ceria..... yea..comm tu penting..

korang pernah merajuk x? ngan yg tersayang..... aku bukan nk jual kisah rumahtangga tau...sajer nk redakan hati..dh reda dah pon ........

pernah satu ketika ku simpan yg terbuku di hati berhari-hari...nk share ngan hubby takut.... n macam2 perasaan.... dan akhirnya terluah gaks...n yg mengjutkan hubby mmg seorang yg boleh berbincang n segala beban kt kepala aku hilang terus lenyap..n aku rasa sgt2 happy.....

jadinya Allah mmg dah lengkapkn kita antara satu sama lain..so kalo diri rasa cam tak best or ada yg tak kene cuba share ngan hubby...or sesiapa yg korang rasa perlu....

tu jer la aku merepek pagi2 ni.............. agak2 n3 ni membantu x bagi sesiapa yg tgh merajuk??


p/s adib tu mmg betul2 tgh merajuk..aku amik gambar dia...




dinner ntah bila ntah...


ni dinner bila ntah... sungguh ringkas...aku msk ikan kerisi tempoyak dan chicken wing goreng ngan tepung adabi...sedap tau chicken wing ni...tapi aku leh amik sebelah jer...ni jer yg ada dlm freezer..x sempat nk ke mini market...kalo aku mkn banyak kang tk cukup lak anak n hubby...diorg sgt2 penggemar kepak ayam..jadi aku mkn je la ikan kerisi tu..xder org nk mkn..hubby mkn kuah jer..dia mmg suka kuah tempoyak tapi mmg tak mkn ikan yg duk dlm kuah ni...layanzzzzz....





masa aku tgh msk ni hubby kol tanya nk g tak ceramah..kt surau kg dia buat ceramah...kalo ikut mmg lambat balik..sok anak2 nk sekolah..so lepas mkn mlm tu hubby terus g dgr ceramah agama...terkocoh-kocoh dia mkn nk cepat.."sedap yang kuah tempoyak ni"...bila dia puji bermakna mmg betul2 sedap..sbb dia jarang puji..kadang2 aku tanya "x sedap ker bang?" sbb susah tul nk dengar pujian tu...lelaki mmg sungguhh jujur...








bila korang start memasak?

tetiba jer aku 2,3 ari ni xder idea nk berblog..idea ada gak sesikit tp penyakit M melanda... okeh arini rajin sikit rasanya...

aku nk citer bab masak memasak.... korang rasalah lah kan bila korang start memasak.. aku ingat lagi masa aku kecik2 dulu, kalo tak silap aku masa tadika kot... mak dh start suh aku ke dapur....kalo nk masak jer mak akn panggil aku.."k.teh....... sini tolong mak msak...belajar memasak..esok org cakap mak tak ajar anak"...ayat tu aku ingat sampai ke hari ni... memula mak ajar aku kupas bawang...pastu hiris bawang guna tgn..bukan guna papan.... mungkin masa tu umo aku 6 thn... aku dh start ke dapur...kalo tgh main mak akan panggil.... aku kagum cara mak ajar aku..mmg aku diasuh dari kecil tuk biasakan diri dgn keje2 rumah... aku sorang anak pompuan yg tinggal ngan mak..kakak sulong tinggal ngan nenek.....

jadi...masa darjah 3 aku dh boleh masak tuk keluarga.... masak nasi masa dulu mana ada rice cooker..masak manual...mak ajar camana nk sukat air.... sayur lemak pertama aku habis...hancusss....aku ingat lagi aku masak lemak taugeh... aku kn masih budak...tgh syok main.... kelapa tu mak aku la parutkan guna parut kelapa yg duduk atas dia tu..pastu parut...haaaa..bukan senang nk dptkn santan dolu2...cam aku sekarang beli santan siap jer... okeh sambaung balik citer..aku letak la sayur tu atas dapur pastu aku g main... bila gulai tu menggelegak abis sumer santan dia terkeluar...mak punyalah marah..kalo masak yg bersantan kene sentisa kacau...mana la aku tau kan.....hehehhe..kenangan..

masa aku tgh masak lunch...cikgu sekolah dtg..tekejot dia tgk aku dh boleh masak..ye la masa tu umo aku baru darjah 4 aku rasa...itulah mak dulu2...baru setahun jagung dh diajr ke dapur..beza sungguh ngan sekarag... anak saudara aku dh darjah 6..masak nasi pon tak tau...usahkan masak makanan lain...yg lagi best tu sepupu aku 18 thn..satu apa pun tak tau masak..kesian aku tgk...letih ibu dia... pernah ibu dia citer kt aku..ibu dia ni usahawan yg berjaya....MLM...sungguh gigih.... so nk dijadikan citer kene kursus 1 week kt KL.... suami dia punya bebel kt mak saudara aku ni coz anak pompuan dia basuh kain pon tk pandai..ni budak yg 18thn tadi...so balik tu ibu dia ni ajar la...memula msuk kain bukak air..on switch tekan itu tekan ini...okeh settle...mesin basuh canggih tu...so dh siap tu ...dia ckp kt ibu dia..ibu kain dh siap....so ibu dia tanya dah masukkan sabun tak? huh..kene letak sabun ker? ibu tk cakap pon....aduusssss.....fikir secara logic la..takkan basuh kain tk letak sabun bebel ibunya.... sungguh ..mmg susah nk asuh anak bila dh besar...mmg susah..mak saudara aku mmg dh pening nk ngajo coz anak dia mmg tak minat...

hmmmmm....kisah tu bukan nk mengaibkan sesiapa tau..mak saudara aku sendiri citer kat kami semua n dh tak tau nk ajar anak dia camana...... so amik ikhtibarla......pada pendapat aku kita mmg dh kene train anak kita agar bantu kita sikit2 ngan kerja2 rumah..w.pon ada MAID...tolongla kengkawan...jgn serahkn 100% tugasan kt maid or BIBIK...mmg tugas dia tapi kita sedang merosakkan anak kita..... mana2 yg rasa perlu ank buat sendiri suh diaorg buat..biar anak basuh kasut sekolah sendiri..kapur sendiri....kemas katil sendiri...basuh pinggan mkn sendiri..jgn mkn tinggal jer kt atas meja...n apa2 la yg korang rasa perlu dibuat sendiri...

aku sendiri pun...was2 nk suh anak aku pegang pisau..takut jari anak luka.... aku dulu selamba dh umo 6 thn tu dh macam mainan pisau tu..siang sayur, bawang, ikan bagai...mak aku ajar slow2....tapi yong nk pegang pisau aku takut jari dia luka...hmmmm camana tu... tapi aku ajar jugakla...lepas mkn mesti pinggan hantar ke dapur..kemaskan meja..kutip nasi yg bersepah...basuh pinggan sendiri..tapi kalo dh pakai baju tido aku tk bagi la...habis basah..nk basuh sebijik pinggan jer..main yg lebih...even masa diorg kecik botol susu mmg aku tk bagi bresepah..lepas minum mesti hantar ke sinki or letak elok2 atas meja...wpon mata diaorg dh nk tertutup nk tido..gigih gak tu bangun hantar botol susu..sbb dh terbiasa...

so..kengkawan..untuk peringatan pada diri aku jugak..marilah kita sama biasakan anak2 kita ngan mende tu semua tuk diri mereka jugak...agar lebih berdikari bila keluar nnti...agar lebih bersedia bila meningkat dewasa....

tapi aku tau ramai diantara sahabat2 kt sini tak macam aku kan...kecik2 dh ke dapaur coz aku mmg datang dari family yg susah... and w.pon korang tak biasa dari kecik still can survive kan bila dh besar...slow2 belajar.....aku cuma nk kongsi pengalaman n pendapat... sesiapa yg tak biasa tu..insyaallah slow2 belajar pasti boleh.... bak kata mak aku "pompuan belajar la setinggi mana pon mmg akan ke dapur jugak" yer mak mmg betul... w.pon ada maid 10 org kene gak g dapur isikan nasi tuk suami..aku tak taulah....zaman sekarang nasi suami pon suh maid yg isikan...bilalah suami nk merasa layanan isteri...lepas dh pahala kt situ....

panjang dah merepek aku ni...okehla..stop dulu.....


menu weekned airitu..


salam pagi sumer... biasalah aku takde n3 lain..asyik makan... bukannyer apa..camera aku tuh bateri kong...so kalo charge boleh guna dlm seminit jer..so tak dapat la aku angkut camera tu kehulu kehilir tuk amik gambar kami anak beranak..or aktiviti kami sekeluarga... cuma dpt amik gambar masakan jerla... pas amik 2,3 keping bateri terus out.....huhuhu...

hope korang tak bosan tengok menu aku yg simple amat ni... hubby lansung takleh masuk tekak makan western... kalo aku msk spagheti, steak, or chicken chop aku ngan anak jer mkn.... dia lansung tak pandang... belum lagi mknn western yg lain... disbbkan hubby x suka jadi aku pon x arif sgt msk makan yg felik gitu.... sumer masakan aku melayu pure...hehehehe...nama pun org melayu....

okeh ni menu weekend aritu...


ni sambal bilis lebih semalam...dipanaskan....nk buat nasi lemak hubby x bagi..katanya kita kene kurangkan masakan berlemak...

ikan sumbat belakang ni MIL yg ajar.. fav hubby..aku kt kg tak pernah buat pon..dh kawin ni baru pandai...


ni fav adib..udang sambal...kalo sambal2 ni mmg favo hubby n anak2..

siap aku buh potai lagik... semerbak baunyer...


sekiannn... menu mlm tadi pulak sok aku update.. kang korang buhsan lak tgk masakan jer..


yong dan bolajaring....


weekend aritu yong ada pertandingan bolajaring peringkat negeri. yong wakil PASTI Kuantan. dh 3 bulan yong training.... habis muka sunburn. mmg berkobar-kobar yong nk g lawan. dah x sabar2 dah gayanyer... lebih2 lagi papa belikan sport shoes baru khas tuk g lawan bolajaring..so mlm sebelum tu aku dh suh dia tido awal2 senang nk bangun pagi..

soknye kul 6am aku dh kejutkan yong suh mandi n bersiap.. kul 6.15am aku bertolak anta yong ke tempat yg dijanjikan.. punyalah nk cepat sampai aku terlupa nk bagi anak aku b.fast...minum air pon tak.... xpelah ma yong tak lapar katanya....mama boleh tak tekan minyak tu banyak sikit..yong takut dh lambat..aku pun lajulah sikit... dlm pukul 6.20am aku sampai..terpinga-pinga aku berduaan ngan yong..xde satu pon kete..kata nk g 6.30 sepatutnya mesti sume dh sampai kannnn....tunggu punya tunggu punya tunggu kul 7.30 baru yong bertolak....huwaaaaaaaaaaaaaa...korang ni janji katun tau..aku kalo baba janji ni insyaallah aku punctual..kalo xder aral melintanglah kan..aku x suka org tertunggu2 aku...mmg lah korang ni...


jadinya siang tu tak kemana la kitaorg..dok begolek-golek bertigaan jer tunggu yong balik..nk kemana pon x sedap coz takut yong balik awal..aku toksah cite la x tenteramnyer hati aku ni lepaskan anak g ngan cikgu.... hubby cakap..biarlah dia berdikari..kalo berkepit jer ngan kita x elok gak..biar dia belajar n timba pengalaman... betul tu..

dlm kul 8.30mlm cikgu anta yongbalik..dh la black out..... yong balik ngan muka masam.... ma..kalah... aku ckp xpelah..takde rezeki...kn mama dh pesan pagi tadi..kalo kalah xpe..tak semestinyer menang..lainkali boleh usaha lagi.... tapi yong rasa yong dh usaha kuat2 dh ma.....takpelah..mama ada hadiah tuk yong... adiah apa ma? sosej n nuget...barulah yong senyum...aku mandikan yong..siap2 pakai baju n makan...

siap mkn aku n hubby bungkuskan hadiah tuk hari guru...ntah apa yg papa bebel..dia tak puas hati gift tu tak berapa kemas gam dia.... tgh bebel2 dgn selamba yong sound...sabar pa...wassabruminalimannnnn.....sabar itu separuh dari iman... ha kn dh kuar hadis.... papa terdiam....

balik sekolah tadi yong tunjukkan medal yg dia dapat..hadiah saguhati..pastu yong ngan adib dpt hadiah tuk pertandingan mewarna sempana hari guru kt sekolah dia tadi...yong dapat dam ular..adib dapat buku latihan matematik... arini sekolah diorg buat hari guru, cikgu suh bawa kuih.... hubby tanya nk bawa apa.. rajin mask x..kalo rajin nk beli mee.... angin kus2 aku dtg..malas la bang.. jadinyer beli kek pisang dua buku jadila...


yong yg dh kemerah-merahan sunburn.... dh 3 bln berjemur..



main dam ular ngan adib



selamat hari lahir sayang...Adib






15.05.05.. cantik kan tarikh lahir adib....adib jarak setahun jer dengan yong... esok genap adib 5 tahun dan yong 6 tahun...

hmmmmm... nak story sikit tentang adib... aku ingat lagi aku disahkan hamil masa yong baru 6 bulan... mmg perasaan masa tu sungguh terkejut dan tk menduga... anak sulung.. jadi aku mmg takder pengalaman tentang merancang keluarga... mak pun tk cakap apa2.. manala aku tau nk mkn ubat..

masa dapat berita tu.. aku tergamam seketika... tak tau nk buat apa..doktor cakap takpela... itu amanah Allah... lepas ni akak terus amik ubat tau.. biarlah gap tu 2 thn ker....aku pun terus tel mak nk khabarkan berita yg tak diduga ni... mak lagi best.. ha..elok la tu.. umo awak tu dah semakin tua.. beranak jer dulu.. pastu esok leh rileks.. dh tua sok tak larat nk jaga budak.... elok lah tu...hmmmmmmm.... fikiranku melayang..... hubby cakap...takperla...rezeki Allah bagi... kita jaga sebaik mungkin...

pastu mas datang... nk tengok anak aku.. mas duk KL..so mmg tk tgk masa aku bersalin..aku cakp kt mas aku pegnen....punya lah dia hepi.. eh!ye ke la?.. bestnyer..elokla tu....hmmmm.... aku pun tak pasti perasaan aku...2 bln pregnant ada sedikit pendarahan..cam period.. aku jumpa doktor..den doktor scan.. masa tu aku tgk adib sebesar kacang.. aku rasa nk nangis... campur sedey.. kenapa aku tk hepi masa dpt tahu aku pegnenkan adib.... aku rasa amat bersalah.... maafkn mama sayang..mama terlalu daif..... mama bersalah... doktor cakap kandungan lemah.. kalo kita umpamakan pokok.. pokok tu dh layu...jadi kita kene buh baja bagi subur balik...jgn buat apa2 kerja.... kalo boleh duduk jer.. tapi saya ada anak kecik doktor... takperla.. menda2 lain tu suh husben buat.. awak ni elok duduk ward... kene rehat sepanjang masa..jgn jalan2 cari mkn tau... rehat jer...hmmmmm... mungkin adib pon tau perasaan mama..sbb tu adib tk berapa sihat... aku insaf..lepas tu aku mmg berehat secukupnyer..mkn ubt yg doktor bagi..alahamdulillah kandungan semakin kuat...

aku agak penat masa ngandungkan adib... ngan perut semakin memboyot...dengan anak kecik lagik..mmg agak penat.. tapi alhamdulilah aku takder apa2 alahan..takde muntah2..boleh mkn apa sajer..boleh masak apa saja.....malam sebelum bersalin tu perut dah rasa lain semacam... aku tahu masanyer dh tiba.. masa tu baru kul 11 mlm.. hubby tanya nk g hospital sekarang ke? aku taknk lagi... malasla nk duk ward lama2..baik aku guling2 atas katil tahan sakit.. makin lama makin sakit dan sakit dan sakit... aku thn sampai pagi..sempat lagi suh hubby beli nasi lemak takut takde tenaga nk push nnti.. masa tu dh sakit ya amat tapi boleh thn... mkn sikit....

aku masih boleh bertahan... anta yong g umah MIL..den aku ngan hubby g sepital nk kuarkan adib... sampai depan bilik bersalin dah takleh jalan..kuat betul dah sakitnye.... nurse tarik bawa masuk bilik nk cek bapa inci... dah boleh masuk labour room ni.. dah 8 cm.. patutla awak dh takleh jln.. masuk labour room.. tak sampai 20 min adib kuar.. tapi mmg aku sampai serang takleh lupa sakit tu.. masa tu aku dh nekad aku tknk beranak dah.. kuarlah adib.. boy kak... alhamdulillah sepasang dh anak aku... dan mata itu..... tak lain dan tak bukan mata abang tersayang... kuar sorang rupa dia..sorang lagik rupa dia gaks.. masa bila nk rupa mamanye....hmmmm..

nurse panggil hubby uk azankan anak.. hubby terkejut..aik..dh siap... alhamdulillah... tapi lama la pulak duk kt labour room tu..doktot takder....nk cek perot takot ada sorang lagik...hehehe..doktor cek2 perot..sorang jer kak kan....kang kut ada sorang lagik...aku ngan hubby sengeh....

hubby tolak g ward.. petang tu jugak aku leh balik.. anak takder masalah.. aku ngan hubby dah sepakat tuk namakan baby yg baik ni Adib Zulfan.... Taman Pujangga... aku cari dlm buku nama2 Islam... adib cukup berbeza ngan yong masa kecik.. cukup senang nk jaga.. minum puas2..pastu dia tido diam..takder nangis2..aku cukup rileks..kalo bersalinkan yong aku tk boleh tido..tp ngan adib aku terlebih tido.. kalo yong akan salin diapers 5,6 kali semalaman... tp adib salin sekali jer...cukup mudah...

tulah kisah adib... sekang dah besar dn macam2 peel... cukup particular ngan penampilan diri.. kalo pakai baju mesti bersih..sentiasa nk menyemart.... penggemar seluar jeans...terlalu memilih baju yg hendak dipakai... rambut mesti pakai jel...harus terpacak..or disikt rapi..mesti paki belt.... hmmmm...kalo minum takmo kongsi cawan....sudu org lain taknak guna..dan memacam lagi perangai yg takde dlm diri aku dan ada sikit pada hubby...ker ada kt aku..ntah aku pon tak tau..hubby cakap ikut perangai aku.. kotor sikit tk boleh..mungkinla..

hmmmmm...perangai lain2 tu..biasala..suka.. robot..motor..bola...spiderman, ironman..dan sumer superhero....sama jer ngan kanak2 lelaki lain....dan yg utamanya dia suka micheal jackson....selalu mintak maaf kalo buat salah.... adib ni perangai dia hari2 dia akan say sorry... sampai aku dh terlupa apa salah dia..kalo aku amik dia kt sekolah dia akan ckap...mama..adib nk sorry kt mama..mama jgn tanya yer...maksud dia jgn tanya kenapa dia say sorry...kekadang aku tanya gak kenapa..rupanya kalo dia buat salah semalam and dia ingat arini baru dia akan mintak maaf...sbb tu dlm sehari kekadang 3,4 kali mintak maaf..dia akan selalu memikirkan setiap kelsalhan dia kt aku... takut masuk api neraka dia cakap..aku selalu takutkan anak2 aku ngan balasan bagi anak2 yg derhaka... kalo jadi anak yg baik boleh masuk syurga...lagipn anak2 aku ni sekolah agama..so mmg selalu cikgu dia dedahkan ngan sumer tu...

dia pernh cakap kt aku.. mama kalo mama dh tua nnti adib nk suapkan mama mkn.. adib nk basuh berak mama..adib nk jaga mama..dia tgk kami sume adik beradk jaga arwah abah masa sakit dulu.. dia kata dia nk jadi cam pok su.. dukung atok.. jaga atok...pok su adik aku yg bongsu.. dialah yg selalu jaga abah masa sakit...nnti dapat masuk syurga kn ma? insyaallah....

aku doakan moga anak2 aku menjadi insan yg berguna di dunia dan akhirat... adib dan yong jadilah anak yg soleh dan solehah.. jgn lupakan mama dan papa... doakan mama dan papa bila mama dan papa tiada lagi di bumi Allah ini..... aminnnn...



mandi kolam ngan yong..

jap ma..adib nk g umah mama ani....

adib botak....


mama.. kalo yong masuk kang cakap mama ada bawa lembu farmvile kt depan yer... apa perangai ni dib..elok dia nyorok kt bawah tu..



adib sekarang... dh besar dah jantan mama ni...







selamat hari mama



semalam amik anak2 kat sekolah diaorg bagi aku kad utk hari ibu...

yong: mama..selamat hari ibu..ni yong buat untuk mama..cikgu cakap setiap hari hari ibu..bukan arini jer.. kita kene dengar cakap ibu..

mama: terima kasih..

adib: mama..yang ni adib punya untuk mama... cikgu cakap kene jadi anak yg baik....anak yang soleh..

mama: betul tu..adib ngan yong kene selalu dengar cakap mama dan papa..baru boleh jadi anak yang soleh dan solehah...


yang ni yong punyer..

ni adib punyer...

kt belakang yong tulis...... saya sayang mama di dunia dan akhirat insyallah saya solehah.... adib tk pandai baca lagik.... so dia tk tulis apa2...

moga anak2 mama menjadi anak yg soleh dan solehah...aminnn..



buli dan sup kaki ayam meletops..



korang makan tak buli ayam? sesiapa yg tk mkn tolong jgn loya yer..mintak maap..tuan tanah hidangkan boli ayam ngan sup kaki ayam arini..

aku ngan yong mmg suka sangat makan buli ayam ni.. tapi hubby tk bagi sangat mkn coz tak baik tuk kesihatan..banyak lemak woooo....tinggi kolestrol...

tapi disebbkan wife dan anak kesayangan dia ni suka sangat mkn buli ayam so kekadang tu dia layan jugak la.. buli n kaki ayam ni free jer.. kawan hubby yg bagi coz dia tau kitaorg suka mkn.. mak aku pon suka gak...kalo mak datang mesti hubby amik buli ayam ngan kawan dia.

tapi bab membersihkan buli ayam ni hubby memang cerewet... kalo aku yg cuci dia tk luluskan.. so aku serahkan tugasan tu pada dia.. rela dia ngadap buli tu sejam tuk bersihkan apa yg patut.. sungguh particular orangnyer...tapi dia ngan adib mmg tk makan pun buli tu.. aku ngan yong jer..

so, ni lah rupa buli yg dah siap dimasak.... sesiapa yg suka buli tu silakan... amik bau jer la ek..hehehe..



yang ni sup kaki ayam melatop.. pedas de vasss... yg aku ngan hubby mkn jer aku buh cilli.. anak2nyer tak la..nnti fedassss.... layanzzz...

iulah sajer menu kita arini...

jap2 aku rasa ada menu yg tertinggal...jap aku cari gambo... ni ntah bilanyer ntah.. tempek jerla..sian dia lama dah tunggu giliran.. tempe goreng berlada...









jom mkn kopok lekor


selamat petang kengkawan... tq la sudi singgah di teratak dalila ni...teratak yg indah dan permai lagi cantik ini... (nk cakap teratak buruk or usang kang tk baik..tk mendatangkan tenaga posotif ke dalam diri aku yg tk berapa nk temteram ni..)


so bagi menghormati tetamu ku hidangkan kopok lekor yang enak lagi panas ini...jemput mkn yer kengkawan...


kisahnyer petang kelmarin cakap kt hubby dah lama tak makn kopok lekor..so hubby ajak g singgah kedai MIL...MIL jual kopok, kuih2 tradisi, buah-buahan dan pelbagai lagi... singgah g manja2 kejap..ngendeng2 sambil cuit2 sikit kopok tu... pastu mak bagi la sikit bawak balik...hehehe.. takder la.... hubby amik jer terus... mask cakap takyah bayo la..amik jer nk mkn.. cuba rasa sos atikah ni..supplier baru bagi..so mak suh test.. dia tk pernah jual lagi jenama atikah ni.. ok mak..besh..boleh jual.. mende free mmg la best...hehehe...


yg ni goreng balik kejer semalam.. lapar ya amat..aku beli lauk tuk mkn lunch, tk beli nasi coz bawa bekal jer..sekali nasi tertinggal..mkn jer la lauk..huhuhu.. dok lepak sensorang sambil menikmati kopok lekor ngan air sirap n nengok adamaya... sian.. hubby xder..tak balik lagi nk ku ajak lepak sekali..anak2 bekubang kt luar..jarang sekali anak aku dapat berenang kt garaj tu..semalam ku biarkan....



sambil hirup air kegemaran..syrup...



yg ni goreng kelmarin.. yg hitam tu banyak ikan..so rege dia mahal sikit... yg putih tu kurang ikan.


ku perkenalkan sos cili atikah... bolehla..sedap gaks...



ok abis da.......

sauna percuma....

korang penah pegi sauna percuma tak?

aku dah banyak kali dah...lebih2 lagi sebulan dua ni..fuuhhh..kalo masuk sauna tu mmg basah lenjun from top to toe... siyes aku cakap...mmg buang segala toksin2 dlm badan...mesti korang nk cuba kann..

haa... meh sini aku ajar...aku selalu masuk sauna ni ari curi la.. ari kejer tk sempat sbb dia bukak siang jer..mlm ada gak tapi aku nk rileks2 ngan anak2 n ngendeng2 ngan hubby..

okeh..jgn riso korang pon boleh buat sendiri sauna ni.. sauna ni ada kt umah aku... bukan ada kt umah aku..sauna itu adalah rumah aku.... biasanyer aku bangun pagi n terus mandi... sebaik sahaja kuar dari bilik air dah rasa dah sikit2 bahang sauna tu.. pakai baju dan siapkan diri utk bersauna..okeh memula buat b.fast..ketung..ketang..kelentung... peluh mula memercik..tapi pastikan tk masuk dlm masakan..kang jadi nasi kangxxx... sian anak ngan hubby mkn..

selepas b.fast bermulalah operasi mengsaunakan diri dgn lebih aggresif lagi ... start la dgn basuh kain..pastikan ekon ditutup bagi umh yg ada ekon... kemas umah, sapu sampah, buang sawang, cuci itu dan ini, jemur kain, cuci toilet, b.room, siap kemas....masuk dapur laks siapkan lunch..bla..bla..bla.... korang caye tak cakap aku dgn buat sumer ni peluh keluar ngalahkan aku g jogging..basah lenjun sampai ketahap rambut n getah rambut basah... kalo umah korang besar mungkinlah sauna tu kurang sikit habanyer..kalo kecik cam rumah aku mmg mandi pelohlah.. keadaan cuaca sekarang mmg panas terik sampai ke mlm.. tido pon kekadang terganggu...

tu lah tips bagi mendapatkan sauna percuma... w.pon peluh yg keluar banyak dari jog..tapi jog banyak kelebihan lain.. baik utk jantung...

dan percayalah bahawasanyer kalo cuti aku akan mandi 4,5 kali... sunggu panas dan tak selesa...

itu la tips bagi sesiapa yg nk sauna percuma..mudah bukan....DIY.. selamat mencoba...coba untuk setia.....tiba jegh...
p/s: sori yer kengkawan..tak dapat sgt nk berkunjung kerumah korang..almaklumla..pc masuk ward...huhuhu..

bosan..





hmmmmmmmmmmm.... pc aku ni baru berusia 2 weeks.... sungguh canggih sehingga ngalahkan computer bos... tapi asal takleh on lak ni???? camana aku nk wat kejer aku???


kejer aku yg sungguh penting sekali



contohnyer: FB, blog



aku sungguh keliru



apa yg harus aku lakukan tanpa pc aku yg canggih itu...



camana nk update acc (blog)



camana nk upload catalogue (pic for blog)



camana..caman..camana..



cepatla technician tolongin aku..



siyes hangin guna pc slow ni...



tenet laju tapi pc zaman keturunan sultan muzaffar shah....



hmmmmmmm.. aku tensen..



baik aku g ngulo jap..nk usha baju n kasut... jeng..jeng..jeng..



g dulu bos...



bos: u g la shopping2 dulu ila....bila dah boleh bukak fb ngan blog nnti i call u.. (caya tak bos aku cakap gitu..)

ni la en. bos aku yg baik ati tu.. yg selalu adiahkan aku kain psg, kain tudung or h.bag kalo dia g jalan memana... tq boss....semoga murah rezeki....















bila mama tidak bersuara....


weekend aritu badan tk berapa sihat. tekak terasa sakit.. kalo cuti selalunyer aku suka geledah umah aku..buang sawang sana sini....jadi askar merangkak bawah katil kutip menan..sapu segala habuk yg menumpang kt umah....jadi bebudak selongkar barang mainan tuk di sorting mengikut jenis dan gred... jadi cleaner mop seluruh umah... panjat tangga tuk cuci kipas... basuh toilet n bathromm.... petang jadi gardener.....bla..n bla...nbla..


tapi cuti 3 ari baru ni aku tk berapa sihat...jadi cukuplah sekadar bangun pagi siapkan b.fast, basuh kain, sapu sampah..buat lunch..dinner... banyak zzzzzzzzzzzz.. badan sungguh rasa lenguh2.. dan takder mood nk menyelongkar..... sesekali tk larat nk masak, papa beli sup jer..


hari sabtu suara lansung tak kuar.. sumer aku guna bahasa isyarat.. takder lagik bunyi jeritan mama suruh kemas itu dan ini.. simpan itu dan ini..suh mandi... suasana sungguh aman dan harmoni... bangun pagi aku bagi isyarat kt anak2 aku suh kemas tempat tidur...suh mandi, b.fast..sumer guna bahasa isyarat... nk panggil anak kene g sentuh badan diorg...mana boleh panggil, lansung takder sore...


yong: nape mama tak cakap?

mama: aku buat isyarat tekak sakit..

yong: oooooo


2 minit kemudian


yong: mama kalo nk ape2 buat isyrat jer tau .. nnti yong tlg mama

aku angguk


seminit kemudian....


yong: mama berapa lama lagi mam takleh cakap ni?

aku diam... geleng...


yong dah serabut... mama itu..mama ini...mama...mama..mama.... memacam pertanyaan dan persoalan yg aku takleh jwb sbb takder sore... dia dah gelabah...... aku kuarkan jugakla sore aku yg ada sikit2 tu... akhirnya dia lega... "haaaaaa... tu ada sikit suara mama tu..nampak cam dia lega..."


tapi bebudak ni bila time aku takder sore pandai lak aku suh sekali jer terus buat.. kalo time aku elok.. 3, 4 kali suruh baru buat...


papa balik selalunyer akulah yg heboh tanya itu dan ini..ngadu itu dan ini...tapi bila mama tak bersuara... papa tgk berita, ckp sorang2..selalunyer mama layan papa ulas setiap berita yg papa tk puas ati..esp berita politik.. ha papa bebel la sorang2..

bila ajak mkn mama buat isyarat tangan... mmg dpat dirasakan bila suami isteri tk berkomunikasi sungguh kosong rasanya r.tangga... bila papa tanya mama hanya diam... nk jwb caman pa..mana la ada sore... satu hari aku tk bercakap...


sib baik Ahad sore dh ada sikit... papa bawak kami sumer g jalan2 cari mkn... khas buat mamaaaaaaaaaaaaaaaaaa...selamat hari ibu......... adib suh mama g beli adiah pastu mama bagi adib..pastu adib bagi mama.... takyah lah dib.... yong.. mama taknak adiah...mama nk ayong ngan adib selalu dengar cakap mama...jadi ank yg soleh dan solehah ..... boleh? okkkkk.... sayangggg..mama... ciuman dari anak sudah memadai buat insan yg bergelar ibu....


so..pad akengkawan sumer selamat hari ibu.....






cinta monyet..... (monyet bercinta ker?)



aku tebaca blog seorang rakan SURIA AMANDA menceritakan ttg cinta monyet.. teringat zaman sekolah..zaman remaja... aku pun tak pasti aku bercinta ke? tapi sesekala terkenang seronok gak.. zaman remaja mmg zamn terindah bagi aku..sungguh menggamit memori..sekang memasing dh beranak pinak..dan ada jugak yg kawin ngan pasangan cinta monyet..

aku kenal hubby dari arwah abang.. kawan rapat arwah abang.... duk kat kuantan .. aku masa tu sekolah kt temerloh..susah gak nk usha mamat ni..sungguh jual mahal tau.. yela mana lah aku tau masa tu dia dah ada aweks...huhuhu.. (kepada en.hubby jgn marah tau..sajer nk ungkap kisah silam..tak lupa gak pada kak XXX.. jgn mare tau...) kisah ni sesajer jer tau aku wat n3..takder kene mengena ngan kenapa dan mengapa.. tapi ade kene mengena ngan sesapa..kalo tk.. takkan ada ceita kannnn.....

baru2 ni hubby dh ada fb..so ramai la kengkawan lama yg dia jumpa balik..mmg hubby seronok sesangat..n aku pon tumpang gembira bila diorg kenang2 kembali zaman remaja diorg..tapi aku tk jeles tau..honestly aku sonok baca... aku pon cam diorg ada zaman remaja tuk dikenang dan diimbau kembali...

kt n3 cinta monyet ni aku nk imbau kembali kisah percintaan aku n hubby.... aku mula kenal hubby masa aku form 4.... bukan bercinta tau..cuma berkawan tapi tk mesra sbb dia tak layan aku... aku lost contact ngan hubby masa tu lama gak.... sehingga lah aku sambung belajar. kebetulan kad raya aku beli banyak n terlebih n tak tau nk bagi kt sape.... tetiba aku teringat kt sorang mamat yg sombong ngan aku ni (iaitu hubby la)... aku pon post la tanpa sekelumit pon minta dibalas coz surat aku mmg tk pernah dibalas pon..huhuhu.. plus masa tu aku ada pakwe...ngeh...ngeh..ngeh...

ntah camana la mamat sombong yg dah tak sombong ni tetiba jer kol aku kt kg. masa aku cuti semester... tekojut beruk mak... tapi i didnt expect anything la kan..borak2 suka2...bla..bla..n bla... yela dah bertahun tk borak..banyak idea..lagipon aku pon masa tu dah matured..bukan budak hingusan lagik.... n aku mmg pasti dan yakin itulah yg pertama dan terakhir dia tipon aku..dia kan sombong..jgn marah yang..statement ni mmg benar...huhuhu.. masa ni tk silap aku dia dh abis belajar n dh kejer..

dan keesokan mlmnyer dia kol lagi.. dan lagi... sehingga aku balik semula ke kolej hmmmm..apekah maksudnyer???? dah terpikat la tu... maybe sore aku n ayat2 aku power....kuang..kuang...kuang...tapi aku tk mengayat pon masa tu cuma borak2 kosong...kami tak pernah berjumpa w.pon sekali..... aku cuma kenal melalui gambar .... ntah baik ker..jahat ker...memasing tak tau....sonot yang.. ingat balik kisah lampau.. tapi usah risau aku mmg wanita yg baik hati...heheheh... tk lawa takper asalkan hati baikkan...

so itulh titik permulaan kisah cinta kitaorg... mak aku, abah aku, adik badik aku,kengkawan aku sumer tau pasal hubby yg tk layan aku dulu ni n sekang dah jadi hakmilikkekal aku..insyallah..n dah 2 org anak dah pon... aku betul2 bersyukur dikurniakan dgn seorg suami yg benar bertanggungjawab, penyanyang, caring n a litltle bit lomantik..bit jer tau..lebih2 dia tk pandai...tk pernh sekali pun tenking aku (gaduh2 manja tu adala..sedangkan lidah lagi tergigit) jauh sekali nk cubit aku apatah lagi sepak terajang..jauh sekali.....anak2 pun aku rasa dia tk pernah pukul..sampai aku terlupa dia pernah pukul ke tak? marah2 tu adala..dah nama pun bebudak..degil... sampaikan abg aku suh ank aku buat sujud syukur coz dpt mama yg very understanding n papa yg cool n rileks...( sesi puji diri sendiri). yela abang aku ni boleh diibaratkan macam askar ngajo anak...huhuhu..garang wooooo...

dan yg bestnya tu dia rajin tolong aku kt dapur.. basuh kain mmg aku serahkan 100% kt dia...rajin tolong aku basuh pinggan, tolong aku masak dan memacam lagi yg susah kita nk tgk org laki buat... aku amat tbersyukur... tapi dia sedikit paticular orgnyer..barang2 mesti tersusn rapi..dh amik barang dia kene simpan elok2 kt tempat asalnyer...kalo tk dia bebel....(nobodi perfect rite...)


korang mesti ada cinta monyet kan???? ha..ngaku jerla..aku siap buat n3 lagik..tapi kene mintak permission ngan hubby tuk publishkan n3 ni..manala tau dia tk selesa kan....

ok dulu buat kali ni..adios prabos..debus...

sambung sikit lagik..nk tepek gambar kawin... gambar becinta malas nk scan...






dapatlah 2 org budak yg comei... yong n adib..




p/s: n3 ni telah diedit oleh en.papa...(huh..siap ada editor tuu)
Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates