jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

abah....


n3 ni aku tulis 3 hari sebelum abah pergi mengadap Ilahi..... Al Fatihah buat arwah abah...semoga roh abah dicucuri rahmat hendaknya....amin...
masuk ari ni dah 10 hari abah di wad... abah masuk pada 31.8.09.. keadaan abah sungguh tidak bermaya..sentiasa menahan sakit.. sian mak..nampak sangat mak penat menjaga abah..

2 hari semasa di wad abah masih mampu berbicara.. makan ala kadar dan masih boleh duduk.. ari ni.... keadaan abah sungguh lemah.. abah hanya terbaring.. mata sentiasa tertutup.. adakah abah tido atau abah benar2 tidak bermaya tuk membuka mata...sesekali abah buka mata tapi hanya 2,3 saat... keadaan abah sungguh menjerut hati dan perasaan aku..

3 hari cuti aku minta keizinan dari suami untuk menunggu abah... anak2 kutinggalkan pada suami... keadaan abah sungguh memilukan siapa sahaja yg melihat..badan sentiasa panas..demam tak kebah... hari ketiga menjaga abah perasaan sedih sungguh tidak dapat dibendung lagi.. doktor beritahu chemo terpaksa dijalankan w.pun keadaan abah yg tidak bermaya.... bayangkanlah org yg sihat pun tak tertanggung dgn kesan ubt chemo, inikan pula keadaan abah yg sungguh lemah"kita terpaksa cuba... dan berserah..tapi makcik jgn terlalu berharap.. banyakkan berdoa..mudah-mudahan berkat bulan yg mulia ini pakcik akan sembuh..semua kuasa Allah..kita hanya berusaha..." mak tak mampu lagi menahan air mata yg dah lama dipendm.... aku masih lagi cuba bertahan... tabahkan hati, kuatkan semangat..kalau aku tunjukkan aku lemah, mak pasti akan terus lemah dan bagaimanakah kami akan harungi situasi ini...

keadaan abah dah kritikal..luka di dalam perut terpaksa dibedah..tapi dlm usia abah, abah takkan dapat melalui pembedahan besar.. risiko terlalu tinggi..doktor tak nak ambil risiko... hanya ubat hentikan pendarahan dimasukkan..tapi ternyata pendarahan sukar dihentikan..

mak suh bagitau adik beradik tentang situasi abah...bagaimanakah aku boleh berbicara? aku tak punya kekuatan.. air mata puas ditahan...dada begitu sebak... aku hanya mampu kirimkan sms..tapi psti mereka semua akan menelefon..dan pastinya aku tidak punya kekuatan tuk berkata-kata.... setakat manalah aku mampu bertahan..setiap kali mak menangis nembaca yassin utk abah.... dikucup suami tersayang beberapa kali... dipanggil..dilayan bagaikan bayi.... kalimah Allahhuakbar mak dengrakan di telinga abah.. sungguh aku tak boleh menahan airmata.... dan sekuat manalah aku...hati aku terlalu rapuh..dan akhirnya kolam airmataku melimpah juga.... sungguh aku tidak kuat...mengalirlah airmata...mengalirlah selaju mahumu..sungguh aku terlalu lemah utk menerima hakikat ini... seketika aku terlalai.... aku kuatkan semangat...itu semua kuasa Allah... jgn cepat mengalah... berusaha selagi terboleh.... sungguh mak sudah putus asa...mak nk bawa abah balik kg..... tapi aku berkeras..apakah usaha kita di kg mak? mampukah mak melihat abah yg sesekali mengerang kesakitan? w.pun suara tak berapa kedengaran..tapi dari riak muka aku tahu abah menahan sakit....


Dok dah katakan mak..semua tu kuasa Allah..biar doktor usahakan selagi boleh... mata mak bengkak... mak hanya reda seketika... aku sms bos tuk cuti lagi 2 hari.. mak takkan mampu lakukannya seorg diri... abah memerlukan penjagaan yg rapi..badan sentisa dilap dgn kain basah... mak dah lama tak tido...aku suruh mak tido..tapi manakan mak boleh tido dlm keadaan abah begitu... sedetikpun mak seakan-akan tak mahu tinggalkan abah... aku tahu hati mak sungguh sedih...

awak tak beli baju raya ke? ajaklah anak2 buat mkn raya ni..aku dah tak daya... mak teringat akan kata2 abah beberapa hari sebelum dimasukkan ke wad... aku redha kalau Allah nk amik nyawa aku..kita hanya minjam... mak masih teringat kata2 abah.... dan mak menangis menceritakan semula pada aku.... kutahan airmata agar tidak berjujuran.... dan yg paling menyanyat hati mak, abah menangis memohon ampun atas segala dosa2nya pada mak....abah peluk kaki mak..pohon kemaafan atas segala kesalahan sepanjang berkongsi hidup..mak tidak terkata apa2... mak tk mampu menahan sebak...nampak gayanya takde spalah nk tunggu rumah ni nnti... ntah kenapa abah berkata-kata begitu....
malam mak bermimpikan arwah abang tersenyum memandang mak....hati mak semakin tak keruan.. resah...takut akan kehilangan...........

4 comments:

Marsha~ said...

sedihnya.. Alfatihah.. sabar ye... semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.. amin

AzMas said...

Al Fatihah

Arwah anggap aku macam anak dia sendiri. Aku admire cara arwah layan anak2 dia. Semoga mak ko tabah hadapi semua ujian Allah ni.

Eyna's said...

Ya Allah...sdihnya La...
Arwah memang baik...w/pun aku jumpa skali dua je...

Semoga arwah tenang di sana...jaga mak ko baik2 ye La... sedih dia pati tak ilang lagi tu...

Ko pun sama...kuatkan hati...tabah ye...

Al-Fatihah

Charlotte Arphenee said...

la... pergi dia hanya jasad yg tiada... semangat dan kasih sayang aruah masih ada.. teruskan dengan kehidupan kerana selagi ada keturunan aruah di muka bumi nih.. maknanya aruah masih terus hidup bersama kita... al fatihah

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates