jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

kenangan dari arwah abah....


salam...


tenggelam timbul aku ni..jap ada..jap takder..oklah dari terus berkubur....

ari ni aku nk citer kenangan crosstich yg abah buat..
mas, ko ingat tak memula kita gile buat crosstich dulu.. aku ingat lagi ko buat gambar rumah tak silap aku..masih ada kt umah ko sekang kan... aku lak aku mulakan dengan gubahan bunga dlm kereta tolak... memula tu aku mmg exited sesangat nk buat..tapi tak tau nk mula..aku pun hentam kromo jela..mintak duit ngan abah nk bela segala barang kelengkapan.... aku pun tak ingat bila aku ajak mas buat... balik tu mula lah aku menyulam dengan bersemangatnyer....nampak senang tapi susah gak aku nk mulakan..last2 abah yg ajar..abah tk pernah buat crosstich tapi abah mmg ada daya kreativiti dan tangan abah mmg berseni..apa saja yg abah sentuh mmg menjadi...
abah tak pernah belajar buat rumah..abah tengok2 org..dah akhirnya abah jadi seorang tukang yg disegani di kampung...kalo org nk renovate or buat rumah mesti tunggu que..nk jugak sentuhan tgn abah..kerja tgn abah mmg teliti dan puas hati.. abah tk pernah belajar buat perabot.. tengok almari or katil contoh abah buat sendiri..amik tempahan org kampung..dulu2 kan susah nk kuar beli perabot..org kahwin mesti tempah ngan abah... abah tak pernah belajar buat kabinet dapur.. nk tempah ngan cina mahal..abah belek2.. beli barang buat kt uamh sendiri..customer dtg umah tgk..banyak tempahan abah dapat..org pun tak percaya abah buat sendiri..suma ingat tempah ngan cina..kalo cina amik rm2000.00 ngan abah 1500 jer... tu la kelebihan abah.. abah boleh argue pelan yg dilukis dek arkitek tuk buat bangunan... katanyer mana boleh kayu beban banyak ni nk tampung atap apatah..aku pon tak paham..budak arkitek manalah jadi tukang kan.. dia tahu lukis jer... jadi kene la dengar cakap tukang...


dan bah tak pernah belajar menjahit..abah boleh menjahit dengan baik..langsir rumah abah jahit sendiri..bayangkanlah kehebatan abah aku...hehehe... dan apa yg aku nk citer ni pasal crosstich aku... aku dgn bersemangat buat tayar kereta tolak tu..pastu aku malas dah..abah yg sambung, siapkan.. memalam takder kerja abah pakai spek mata jahit cosstich.. tak abis di situ..abah beli lak gambar lain..buat..dan beli buat..dan lagi..dan lagi.. dan lagi... balik kampung aritu sempat aku snap gambar crosstich yg abah buat dulu..
ni la hasilnyer..dengan bangganyer aku umumkan tayar tu aku yg buat..


bukan ni ajer..sebenarnyer abah mmg banyak kemahiran... masa abah kejer potong balak, abah buat senduk kayu ukir sendiri, abah buat bakul dari rotan yg terbiar.. dan memacam lagi.. takder sorang pon dari kami adik beradik ikut abah..dari cara kerja dan bakat yg dimiliki.. abah ada etika kerja yg kuat..bayangkanlah..abah kerja kg..tapi jadual dia mmg ketat..pagi sesudah subuh abah kuar menoreh... balik kul 10am rehat jap, pastu g buat rumah org.. masuk zohor, balik mkn nasi semayang zohor, siap terus sambung kerja, balik semayang asar...kalau sempat tengok lada kt kebun... mmg penat tengok bah kerja..tapi abah begitu disiplin..sbb tu la agaknyer w.pon abah tak tahu menulis dan membaca..abah berjaya dalam hidup..rezeki abah murah...abah boleh hidup senang sebab abah memang rajin usaha... buku kira2 abah hanya ada nombor..dan hanya abahlah yg tau..sbb takder tulisan..mana nk tau setiap nombor yg ditulis.. Allah kurniakan abah dgn ingatan yg kuat...


kini abah dah takder...... tapi segalanyer masih kuat dlm ingatanku...w.pon dulu abah dah terasa sakit, tapi tetap pergi kerja...demam tak kebah, abah tetap kerja..hinggalah kaki membengkak besar dan abah dah tak larat jalan..itulah kali terakhir abah kerja.. abah dah biasa kerja sejak dari remaja.. mmg terasa bosan bila hanya mampu terbaring tanpa berbuat apa2..mak cerita hari2 terakhir abah di rumah sebelum dimasukkan ke hospital..abah suruh mak bentangkan toto kt pintu dapur rumah.... abah cakap nk tengok anak lada... nampak sangat abah rindukan kebun abah..abah terbaring di tepi pintu menikmati kehijauan pokok2 dan sayur-sayuran. hmmmm...semuanyer menggamit emosi aku bila aku cerikan kt sini... sungguh aku rindukan abah...sampai sekarang mk tak tidur dlm bilik..teringatkn abah...


abah.... semoga rohmu dirahmati dan diberkati Allah.. Ya Allah terimalah segala amal ibadat abah selama hayatnyer..tempatkannyer di syurgamu...amin...
mari lihat crosstich yg pernah abah aku buat...



























yg ni sebenarnyer ada sepasang...dialog burung tu adalah.. gambar yg pertama cakap" oh! dah abis madunya" dan yg ni gambar ke2 cakap " ah! awak malas bangun pagi" siap buat dialog tu..adik aku tulis kt kertas abah aku ikut la...





rumah ni kalo korang nk tau abah ngan mak buat... jgn tak percaya.. nk naikkan atap abah duk kt atas bumbung mak tukang hulur atap or kayu... caya tak? tula hakikatnyer...kami tak tolong sebab takder kt umah, masih belajar dan yg lain kuar kejer..takder kt umah...


yg ni pon sepasang gak..


yg ni takder kene mengene ngan crosstich.. dan ianya bukan sekadar gambar biasa di pandangan mata aku... gambar ni melambangkan betapa abah aku menyayangi aku dan betapa sportingnya abah aku..gambar ni hubby yg beri masa bercnta dulu..ohh..lupa nk cakap..ni gambar aku... aku tunjuk kat abah..soknyer abah bawak gambar ni ke bandar dan framekan... sayangnyer abah aku kt aku kan...




tu jela..abis citer....


2 comments:

AzMas said...

aku tak pernah lupa ttg crosstich tu.. banyak nya abah ko buat.. aku pon surender.. cantik2 lak tu.

pst: GJOE pandai melukih potret yer? Sayangnya GJOE kat ko.. bagus bagus bagus..

dalila said...

kalo citer pasal crosstich aku teringat kt arwah k.ila.. dia ajar skill camana nk bagi sulaman cantik..abah aku mmg minat seni mas..

gambo tu kawan dia yg tolong lukihkan mas..lupa nk cakap..hehehe

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates