jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

aktiviti yong n adib masa weekend


aku biasanyer selalu citer pasal aktiviti aku masa weekend...tp kali ni aku nak citer pasal anak2 aku laks...disebbkan keadaan sekang ujan jer so kami sumer dok umah n buat aktiviti masing2...adib kalau tak main komp, hobi keduanyer adlah membantu aku kemas rumah.. selongkar bakul mainan dia cari keter kesayangannyer...pastu berangan nak tukar tayar motor jadi tayar keter...keter biru ni lah yg paling dia sayang...dah lama dah keter nih..w/pon dah belambak keter selepas keter biru nih..last2 dia mesti cari keter ni..aku pon pelik apa keistimewaan keter nih..aku beli kete kontrol pon kejap jer dia main..atok beli lori pon..kejap jer main...beli lak motor boleh naik pakai bateri...keter buruk ni jugak dia cari...hmmm..sukar nak fahami apa keistimewaan keter nih...



yong mmg minat bab menggunting n menampal..yong umo 3 taun lebey dah kenal abc..umo 4 taun dah mula menulis abc...adib sekang 4 taun masih tak kenal abc..yong belaja abc kt komputer...aku ajar sesikit jer...tp adib banyak main games kt komputer...masa yong mula main komputer tak tau lagi cari games..jadi sekang dia dah besar..dia carikan games tuk adib..so adik ni takyah la belajar.... aku rasa anak laki ni mmg kurang concentrate...tapi aku perati adib cepat gak pick up nyer...sebelum tido papa ajar la baca fatihah...3,4 mlm dah hafal...cuma dia ni telebih manja la...sbb lum ada adik..yong cepat dapat adik so dia mmg berdikari...umo 3 taun 1/2 aku dah suh dia kemas tempat tido...adib ni lak kene la puji lebih siket baru nak wat kejer...bukak baju aku dah ajar masukkan dlm bakul baju kotor...siap minum susu terus anta kedapur...mungkin aku terlalu manjakan adib..ntahlah..yong dulu umo 3yo dah tido tak pakai diapers...1 malam tu aku tgh tido..tetiba dengar jer bunyi flash dlm toilet...aku g tgk dia dah siap kencing..dlm gelap lak tu..
ni yong tgh sibuk ngan abc nyer..pastu suh aku tampal merata rumah....cam taska lak..


dia nih kalo g opis sesuker ati print sendiri... pastu tampal merata dinding n pintu umah...gamba belakang adib ni yong punyer kejer la...
semalam yong dah dpt buku sekolah...nampak adib cam intrested sesangat ngan buku-buku tuh...tu la paling lama aku tgk dia membaca buku ngan yong...dah ada minat sikit nampaknyer..sampai nak tido pon mengamuk nak buku tu jugak..jenoh la aku mujuk..takut koyak...yang aku kelakarnyer...yong ajar 1 campur 3 = 4, dia ikut lak , 1 masuk kat 3 = 4, marah dak yong...tesenyum aku dengar anak2 aku berkeletah....moga kalian rajin belajar dan menjadi insan berguna suatu hari nanti...

8 comments:

Charlotte Arphenee said...

before this, si hud tiap2 malam mengaji, tp bru 2-3 ayat dah nak susu. sekang before tido nak baca buku cos aku selalu baca novel before tido (sajer nak practice english yg dah berkarat nih). so aku belikan buku binatang yg besar2leh dia baca sekali. 1 2 3 dh pandai tp bahasa pelat siam campur sanggang dia tu ler. adik wa cam interested tgk pic yg besar2. nk kena invest beli buku nih.

bebudak ni kena ajar awal, banyak sgt cabaran sekarang nih. tk cam kita kecik2 dulu.

dalila said...

aku dah lama meninggalkan alam novel..apatah lagi english..mmg dah bekarat...baca paham..nak cakap beterabur..namajer graduan...

hmmm...camana agaknyer pelat siam + sanggang ek? anak aku ckp kontan tu ler...

elok ler beli buku tuk anak awal2 nih..biar diorg cintakan buku..dah kalo ari2 tala ker buku abc tuh..hapal lah dia..aku penah gak beli buku binatang yg giant tu..hapal la diorg sesikit nama binatang tuh...dah sekang buku tuh jadi belacan..

akulah AQUARIUS said...

masa umo setaun abah ada belikan adam buku cerita bergambor. baru nak bacakan utk dia, dia dah rampas nak nengok gambo aje. aku laks blom lg belikan buku. tapi aku banyak print gambo2 kat opis. aku gunakan reta opis laminate dan bindingkan. Buku2 kaler pon tak beli. Aku search kat tenet pastu print dan binding. Tunggu dia besar sok bila dah pandai nak mewarna baru aku hulurkan.
Adam suka jugak menampal. Aku belikan sticker katun2. Dia tampal kat buku. Buat masa ni Adam blom pandai lagi menampal kat dinding. Conteng dinding pon blom buat. Sbb mama dia ni tekak besar gajah. Dia takut. Dia penah conteng badan dia dari tapak kaki sampai ke tapak tangan. Pastu tunjuk kat aku dgn tersengih2. Aku puji ajelah cantik...

eyna said...
This comment has been removed by the author.
eyna said...

Aku masih hantu novel smpai skarang...tp malay lah...
now koleksi novel aku dah lebih 100 buah..
dah buat mini library pun bilik stor umah aku tu...
Tapi smenjak sibuk main tenet ni..kureng skit masa aku ngadap novel.
Sorrylah..aku tak dpt nak cite ttg anak aku..sbb anak aku tak lahir lg..hehhe
So..cite ttg aku jelah...

dalila said...
This comment has been removed by the author.
dalila said...

alah... ko ni ina..jgn la cenggitu..aku ni sbb ari2 ngadap anak, tu yg entry pasal anak jer..dah ko ngadap novel n tenet ari2 ko tala lak kat kitaorg something yg lain dari yg lain..boleh gak aku merehatkn minda..

akulah AQUARIUS said...

citer pasal anak ni, aku mungkin transferkan adam ke nursery februari ni...
aku dah survey. hopefully ada byk kebaikan utk adam...
aku bw adam g family day tm. aku puas hati dpt lepas bebaskan adam enjoy sekehendak hati dia..
nanti aku update..

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates