jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

kampung...


2 minggu cuti sekolah berlalu.. dah lama yong menantikan saat ini utk menghabiskan cuti di kampung..disebabkan nenek tak ikut atok dtg kuantan, yong berbelah bagi antara nk ikut atok balik kg atau bercuti kt opis mama.. yong mewarisi sifat aku yg terlalu sensitif..susah yong nak berenggang dengan aku..dia kata dia sayangkan mama.. taknak tinggalkan mama...
kalau nenek ada sekali dia akan menangis nak ikut nenek balik kampung...tapi nenek tak dapat nk ikut, risaukan kebun getah yang baru diusahan dirosakkan kerbau..pagar kebun perlu diperbaiki... 2 tahun lepas masa abah masih lagi kuat untuk bekerja, abah beli tanah dan tanam getah..mak dan abah usahakan bersama-sama..kebun ni betul2 di pintu masuk Bohor, dan bersebelahan kebun getah yang mak toreh.. semua teman2 tanya untuk apa abah tanam getah..mana nak larat nak jaga 3 kebun, ditambah dengan usia yg meningkat....

tapi bagaikan menyediakan payung sebelum hujan, kebun ni nnti pasti berguna...abah dah tak mampu bekerja seperti dulu..mengambil upah membuat rumah, bertukang...kerja yang begitu diminati terpaksa ditinggalakn..akur dengan takdir dan kemampuan diri.. setahun lepas semasa abah mula2 diserang kanser, abah tenagh menyiapkan rumah seorg rakan... abah mohon maaf kerja tak dapat disiapkan... walaupun abah tidak kesekolah gajinya sebulan 4-5 kali ganda gaji aku yang bergelar graduan universiti... rezeki abah murah...

berbalik pada kisah yong yg taknk balik kampung, kami tak kemana..menghabiskan cuti sekolah di kuantan.. hadiri kenduri kahwin yang tak henti2... minggu terakhir cuti sekolah aku bercadang untuk membawa anak2 balik kampung.... mereka terlalu rindukan kampung..setiap kali terbau kesegaran pagi adib pasti menyatakan betapa dia rindukan suasa kampung... " mama adib macam bau kampung la" deria bau adib begitu sensitif dengan bau pohon2 dan dedaun nan segar.....

Segala kelengkapan tuk di bawa pulang telah kusiapkan malam sebelum balik... meloncat riang anak-anakku melihatkan beg besar hijau telah siap dikemaskan...kerinduan pada kampung, pada sepupu2 pasti terubat...dah lama juga aku tak balik kampung semenjak abah dan mak duduk dirumah aku bagi memudahkan abah menjalani rawatan kansernya...aku pun begitu merindui suasana gembira bersama adik beradik di kampung, pasti meriah..berbagai juadah akan aku dan kakak ipar aku sediakan tuk santapan sekeluarga...balik kali ni semua akan berkumpul dan kami bercadang utk buat bbq...dan yang pasti semua nanti-nantikan adalah kedatangan si comel adam mikaeel...buat pertama kalinya akan dipertemukan denagn atok, nenek dan juga saudara mara yang lain...

Jumaat, aku telefon bos untuk minta kebenaran balik awal.... memangla dari kuantan ke bohor hanya mengambil masa 2 jam...tapi perjalanan waktu malam agak membimbangkan jika berlaku apa2 kerosakan dan masalah... pukul 7.30pm kami tiba di bohor..tak disangka ada penyambut tetamu sudah menanti dengan wajah yag sungguh ceria... anak2 abangku setia menantikan kehadiran yong dan adib.... meloncat kegembiraan tanda kerinduan..
salm diberi dan disambut... atok tgh menungu cucu angkat yang lena tidur....adam mikaeel...mak didapur menyiapkan juadah untuk menantunya..mak tahu menu kesukaan jijoe...dan dia tahu menu yang dah sedia dimasak tak akan dimakan oleh menantunya...bermakna mak kene siapkan satu lagi masakan..iaitu ikan goreng berlada...siap bersalam-salaman aku arahkan dulu anak-anak mandi. Setelah aku selelsai membersihkan diri kami semua makan malam bersama.... seperti biasa senda gurau abang aku menyerikan makan malam kami..

selesai makan baru aku ambil kesempatan untuk berkenalan dengan adam mikaeel.. dipanggil berkali-kali, dicuit-cuit tapi adam tetap lena melayan mimpi... adam dah botak masa majlis cukur jambul kakak buat di KL... semoga adam menjadi anak yang berguna untuk agama, bangsa dan negara...anak umpama kain putih...kudoakan kami semua akan dapat mencorakkan yang terbaik buat amanah Allah yang dikurniakan kepada kami semua...aminnn..
keesokannya pagi2 lagi dah kedengaran kakak ipar sibuk menyiapkan juadah untuk sarapan pagi.... segala bahan memasak telah disiapkan..aku menyediakan meehun goreng dan kakak ipar aku menyiapkan nasi goreng dan keropok untuk dimakan bersama nasi atau mee... mak dah lama ke kebun untuk menoreh...selesai makan abang, adik dan abah ke kebun untuk meracun pohon2 yang tumbuh selama peninggalan mak dan abah ke kuantan...adik menunjukkan kesan gigitan kutu babi di sepanjang tangan kirinya... kesian aku tengok...bengkak2 dan berair....pasti tak selesa dibuatnya.... adik terpaksa ke kebun memandangkan abah dah tak berdaya lagi..dan kebun dah dipenuhi pohon2 kecil dan menjalar...
terasa segarnya duduk di kampung...menghirup udara segar...melihat kehijauan pohon rambutan, manggis dan duku di belakang rumah.....segar sungguh sayur-sayur yang mak tanam di belakang rumah... sawi mak tanam di atas batas, bayam pulak mak tanam dalam tayar buruk kereta abah.. kakak ipar yang potong tayar tu untuk dijadikan tempat semaian bayam...serai, kunyit begiu subur sekali..daun kunyit selebar 2 tapak tangan menandakan cukup air dan dibaja... di depan rumah pula mak tanam sayur bendi dan lada kampung...patutla mak begitu risaukan tanaman dia kalau ke kuantan..bimbang terbiar dan mati....itulah kehidupan di kampung....tanah tidak akan dibiarkan kosong begitu saja...di kebun pula sementara menantikan getah yang ditanam membesar, abah tanam pokok lada kampung... setiap minggu abah akan ke pasar besar temerloh untuk jual lada...berebut2 peniaga setiap kali nampak abah jinjing lada...abah kata saja suka2..padahal berapa sangala dapatt dengan jual lada tu...tapi abah tak pernah melepaskan setiap peluang yang ada..sekali jual kadang2 abah dapat sampai rm100++...kalau tak dijual membazir..tak termakan... duit tu abah buat belanja cucu2..

malam kami buat bbq ayam..aku perap guna sos perap yang dah siap untuk digunakan...along pula siapkan kambing black paper... seperti biasa kakak ipar yang tak betah duduk diam awal2 lagi dah sibuk mencari tempat membakar.... pasu bunga abah yang sebesar pemeluk digunakan..kaka ipar aku very independent..tak pernah susahkan abang aku..kait buah kelapa, panjat pokok rambutan, belah kelapa, bercucuk tanam di halaman rumah semua dilakukan sendiri tanpa sedikit pun rungutan...teringat lagi sewaktu dia sarat mengandung..teringin nak mkn kuih yang menggunakan kelapa...w.pun sakit2 bersalin tu dah dapat dirasai...digagahkan jua mengait buah kelapa di bawah bukit rumah mak dia. Bayangkanlah dengan perut yang memboyot mengupas kelapa, mesin dan buat kuih yang diidamkan...Sempatla juga dia merasa kuih tu yang dibuatnya sendiri tanpa bantuan sesiapa...dan malam tu juga dia bersalin....
berbalik pada kisah bbq tadi, 3 ekor ayam yang dibakar, hanya tinggal 5 ketul saja, dan yang lain habis licin, kambing sosej..semuanya habis... berbaloi makan ramai2..terasa meriah dan menyeronokkan...

keesokannya kami semua bercadang untuk balik awal.. lagipun anak saudara yang bersekolah di asrama akan menumpang untuk balik... mak tak ke kebun... nak bermera dengan cucu sebelum semuanya balik meninggalkan nenek dan atok yang akan setia menunggu kepulangan yang akan datang... pagi2 lagi mak dah ke belakang rumah membersihkan daun2 yang gugur.... anak2 ambil kesempatan bermain pondok2... yong dan adib kubiarkan bermain tanpa sempadan kebersihan..kasut yang bersih dah bertukar warna tanah...baju apatah lagi...debu dan habuk sampah nenek menjadi barang mainan...muka hitam dek habuk sampah bercampur peluh..biarkan mereka bebas meneroka alam ini... biarkan mereka menghilangkan rasa rindu yang pasti akan menjelma semula tak lama lagi.... mainlah anakku..lepaskanlah keinduanmu... pasti saat ini amat berharga bagimu untuk dikenang bila dewasa nnti....bosan denagn pondok2 mereka ke depan rumah bermain baling selipar, baling tong dan macam2 lagi...semua ni takkan dirasai bila kami semua kembali ke kuantan nanti...
selesai makan tengahhari kami semua bersiap-siap untuk pulang...adib dan yong bagaikan tidak mahu keriangan dan kegembiraan di kampung berakhir.... masa terlalu singkat..jelas di wajah mereka rasa tidak puas bermain dan bermesra dengan sepupu2. tapi ada tanggungjawab yang lebih besar menanti.. kami semua harus pulang...kesian mak, abah...pasti disetiap ruang rumah akan menceritakan detik2 indah bersama cucu2nya... tawa riang, rengekan dan raungan cucu pasti akan terngiang-ngiang. setiap kali teringatkan keletah cucu pasti mak akan tersenyum...pasti rindu mak akan menebal setiap kali menyusun bantal2 dan tilam2 cucunya... menyimpan permainan cucu ayng berterabur...membasuh pakaian cucu yang tertinggal...usah risau mak kami akan kembali memeriahkan lagi rumahmu ini...walaupun berjauhan di mata telefon sentiasa menghubungkan kami sekeluarga....


sekian...


hasil nukilan,

bidadari kayangan...(eceh..konon)




9 comments:

Eyna's said...

adoilah...aku dengan khusyuk dok bc cite ko, agak sayu awalnya...tetiba dicemari dgn jenaka sebaris di akhir n3....

bidadari kayangan rupenye ek...patut le amat gemor kat pelangi dia tu...rupe2nya tu lah escelator yg ko pnah gunekan mase turun kebumi mencari/mengusha si jijoe ye...heheh


seronok baca gelagat anak2 ko..sure diorang tak sabar nunggu cuti seterusnya...

AzMas said...

tiba2 aku terasa sayu amat.. aku pon rindukan Bohor.. rindukan kg yang berdekatan sampai lah ke bt papan. sampai lah ke chenor.. semua tu banyak kenangan.

aku kan pengunjung setia umah ko. aku lah muka anak dara yang tak tau malu yang sokmooo tido dan makan kat umah ko.. tapi aku pemalu.

aku ingat angin pagi dan petang. terasa2 lagi aku bonceng moto kapchai ko.. merata kita merempit... tapi masa tu tak der istilah rempit nih..

redup aje kg bohor tu.. dari batu papan bawak ke chenor.. still virgin. masih dilitupi kehijauan macam dulu lagi ke???

redupnya suasana bila ko bawak aku ke chenor dulu. terasa lagi debarannya. suasana kg betol bila ko bawak aku g batu papan.. besttt

kalaulah masa dapat diputarkan semula...

apa kabo kawan ko NA dan MA??? aku ingat lagi malam2 berkampung bertiga ngan NA.. citer pasal hantu.. pasal NA.. aku tak pernah lupa.

sori ler terpanjang lebar lak.

dalila said...

ina: aku sajer nk ubah corak penulisan..kalo tulis cam cerpen dia punya feel tu lain sikit..sedikit sebanyak kita dapat merasai atau membayangkan apa penulis ingin luahkan....tapi biasala...aku bukannyer biasa baca novel..jadinya merapu-rapu sikitla...

bab bidadari kayangan tu secara spontan au tulih...ala...konon2 macam nama samaran penulis cerpen...

mas: kg bohor dan seantara dengannya masih seperti dulu...subur menghijau tanpa dinodai..sungguh mendamaikan..

aku takkan lupa detik2 kita merempi ngan kapchai aku..memang tak takut langsung masa tu..mana ada org culik2 ni..

Na...dah jadi pengusaha makanan..dia ada buat katering kt KL..suami dia ada gerai dulu dan sekarang aku tak tau..masih gerai or restoran...

Ma...seperti yg aku kisahkan dulu..status tak diketahui samada ibu tunggal atau tak...sepak terajang suami menjadi alah biasa tegal biasa..tapi dia berjaya dalam kerjaya...boleh menyara anak tanpa suami..(seperti diceritakan oleh adik ipar dia)

dalila said...

alah bisa tegal biasa..salah lah pulok

AzMas said...

aku pk na yg jadi mangsa... padahal ma tu se jelita jelita wanita melayu terakhir kan.. aku suka tgk ma yg natural beauty

ummzaid said...

hari ni baru kak baca hbs cerita Dalila.. panjang ngat, byk kali kena stop..

nak tanya lah Dalila..

Mcmana keluarga Mak Long Ma jd org T.Ira?Mak Long sebelah mana?

dalila said...

mak long tu mang long sangkut org kata..adik sulong mak satu ayah mak lain kawin ngan m.long... maka jadilah mak long jadian..

w.pun m.long tu sangkut jer..tapi dia adalah mak saudara yg de best..saya lebih selesa n serasi ngan dia berbanding ngan mak sedara lain.. tapi dia ni kalo g umah dia susah dia nk lepaskan balik..pastu bila dah nak balik tu dia borak2 lagi..pastu sampai gate..layan borak lagi..pastu masuk kete..borak lagi..dah start engine..masih lagi dia tk lepaskan...dah jalan masih lagi ada nasihat dia..very de peramah women..masa yg diambil tuk balik dari pintu umah ke kete adlah almost 30 min...hehehe itulah m.longku..kalo buat n3 pasal dia 3 ari tiga mlm tak cukup...

JiEjAh_DeEn said...

sesekali lepaskan anak² bebas mmg syurga bg mereka ..
adam pun mcm tu kalau blk kg :D

dalila said...

betul la jiejah... happy gila bila lepas bebas bagaikan burung..

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates