jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

kisah yong...




gambar sebelum dpt bedge n name tag
sebelum cuti sekolah ari tu..yong ada peperiksaan tengah tahun...bebudak sekarang... tadika dah peksa..aku dulu masa tadika tahu nyanyi, main, lompat. cerita...nyanyi lagi, main lagi cerita, makannnnnnnn....tak penah kenal hurup A pun masa tadika...aku tekejut gak bila yong tunjukkan jadual peksa...aik siap ada jadual...tak kisah lah..aku ckp ngan yong buat jerla..aku tak sibuk sangat nk ngajor sbb peksa budak tadika kannnn....
sepanjang minggu peksa...aku nampak yong agak tertekan...aku pon pelik kenapa susah sangat dia ni nk g sekolah..setiap pagi nangis taknak pegi..tapi aku mmg bertegas pasal ponteng sekolah..yong tak sekolah kalo dia demam jer..ari lain jgn harap..ada yang kene pelangkong ngan papa...menangis tertonggeng la ko..jgn harap...puas dia pujuk aku setiap mlm sebelum tido...pleaseeeee maaaaaa...pleasseeeeeee....dia punya pelaseee tu cair kalo tak kuat iman..papa dengar..terus kene jerkah..ha kan dah kene...aku ckp nk nangis slow2...tutp muka ngan bantal... tertonggeng-tonggeng plus tersedu-sedula yong..tapi tetap kene g sekolah....jenoh jugakla nk mengabiskan seminggu peksa... cikgu tanya..kenapa batrisyia taknak sekolah..peksa susah ker? dia cakap aah...susah...sebenarnya yong tak sukakan situasi peksa...kalau ari biasa dia boleh main ngan kengkawan...hari peksa..mmg tak sempat..cikgu kejar masa...
2 minggu cuti lagi menambhkan keliatan yong tuk kesekolah...jenoh aku besilat kt depan pintu sekolah..selagi cikgu tak pegang n peluk dia,,jgn harap dia nk lepaskan aku...ishhhh..memalukan sungguh...aku tengok dia sorang jer yg nangis lagi taknak sekolah..tapi nangis tak bunyila...penuh sopan santun gitu..airmata jer laju... 2,3 ari lepas cuti tu yong dah ok...

cikgu dah edarkan kertas peksa aritu..alhamdulillah markah yong suma 9A...ni kalo SPM ni boleh masuk U ni... mai kita tengok result peksa yong:

Pendidikan sains sosial dan pembangunan islam- 100

Matematik -100

Al Quran - 100

Jawi - 96

Bahasa melayu - 94

Bahasa inggeris - 92

Peribadi muslim - 90

Kreatif - 83 (ni lebih kurang cam lukisan..menandakan anak aku tak terror melukih)

Bahasa Arab - 96






aku letak yg markah 100 jela...buat kenangan yong's 1st exam...

Alhamdulillah..terang ati anak aku..dalam taknak2 sekolah tu..boleh pon dia buat..sajer jer...n last week aku g sign report card...n tekezuttt mak.....yong dapat NO. 1 dalam kelas...bangga la kejap kannnn...w.pon tadika..tapi kategori membanggakan la jugak...
biasala..kalo sign report card cikgu citer serba sedikit masalah anak kita dlm kelas...cikgu ita cakap yong takder masalah..saya tengok dia dlm kelas cukup beri perhatian..boleh dikatakan 100%..tak pernah main2.. kalo saya ajar tu mmg dia dengar dan beri tumpuan penuh...kita dah nampak dah kalo budak beri tumpuan mmg dia akan cemerlang...tu ayat cikgu tu...aku cukup bangga....saya selalu puji dia dlm kelas..tgk batrisyia..apa yg cikgu ajar dia denagr dan ikut...sbb tu dia pandai...(bukan aku ckp yer..cikgu)... dan kalo say tanya soalan dia org pertama yg angkat tangan dan jawab...mesti dia dulu....(melambung-lambung cikgu puji)

apa masalah anak aku ek? taknak ke sekolah... aku ckp ngan cikgu dia cakap cikgu ita garang.....tegelak cikgu...saya tak pernah marah dia kak...sbb dia tak pernah buat bising atau main2...takdelah...aku cakap..alasan dia jer tu malas.... aku salam ngan cikgu n cakap terima kasih bebanyak...
terlalu awal tuk buat penilaian tentang yong.. aku harap kecerdasan dia ni akan berterusan hingga ke sekolah menengah... yelah.... masa tadika ni takutkan cikgu..jgn dah sekolah menengah sok buat perangai...aku doakan agar anak aku dilindungi dari perkara2 negetif yang menyesatkan..

bukan pasal no.1 yang aku banggakan sangat... tapi ilmu yg yong dapat selama 6 bulan belajar kat PASTI... memang nampak perubahan dalam diri yong.....rukun2 dalam islam..doa2, hafazan, ngaji dan yang pasti peribadi yong... sedikit sebanyak yong belajar tuk menjadi muslimah sejati... yong marah kalo tak ajak dia semayang.... kalo keluar rumah cikgu pesan suh pakai tudung...kuar jer keter terus dia sarung tudung... kene dengar cakap org tua..tak baik cakap kasar2... tu sumer dia turunkan kt adik dia... adib yg tak g sekolah pun dah tahu sikit2 makna doa..yong yg ajar... yong kata hati dia lembut sbb dia baca doa pelembut hati.... kadang2 dia marah adib kalo tak dengar cakap mama.. tu lah...org suh baca doa pelembut hati taknak..bebel yong... alahai anak aku.. aku dah mula melakar corak kt anak aku..aku berdoa agar lakaran aku tak tercela...aminnnn...
note: bukan nak memuji anak or mambangga diri...sekadar sebuah kisah untuk dikongsikan dan diabadikan dalam diari maya ini...

7 comments:

AzMas said...

Semoga Yong terus cemerlang.. mesti nurun mak dia jugak.

pst: mak dia amat nakal masa skolah menengah dan suka pakwe sana pakwe sini.. he he he

dalila said...

ish ko ni mas..cover la sikit..memalukan sungguh...

Eyna's said...

Wah...terernye yong....
dapat no 1 lagi...
Nak adiah tak yong????

Zaman skarang La...bebudak mmg dah start blajar masa kat tadika lg..kalau tak...masuk drj 1 nanti diorang ketinggalan sgt..cikgu drjh 1 tak sempat nak cover...sbb diorang dah tak blajar ABC mase tu...kecuali kelas pemulihan tahun 1...

Tapi...sistem pembelajaran skarang mmang menakutkan aku...nak amik UPSR je pun...punyelah gelabah memasing...kalah kite masa nak amik SPM dedulu... aku rasa masa kita SPM pun takde tiusyen..kelas extra yg gila2 mcm bebudak UPSR skarang ni.

Mcm ari ni...aku kena balik lewat sbb kena ajor kelas tambahan math tahun 4...Sabo jelah....

dalila said...

yela ina.. masa kita amik spm boleh leh goyang kaki lagi..lenggang2 kangkung...takder kelas2 tambahan ni..belajar la sesama sendiri..tu yg subject sains aku A belaka...kui kuikui..

bebudak sekang mmg advance...bersamaan dengan peredaran dan arus semasa di kuasa duakan dengan zaman IT dan punca kuasa internet...ush..dasat..dasat...

AzMas said...

pakwe dalila yang ku maksudkan di sini adalah buku2 tebal sama tebal ngan spek matanya.. he he he

dalila said...

eceh mas cover....

AzMas said...

cover baik punya..

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates