jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

jogging kt taman gelora


kalo org kuantan..tgk jer teratai pasti tahu tu trademark taman gelora...


ari ni plan ngan anak2 nk jogging kt taman gelora.. jgn terpedaya....masuk ni baru kali keempat aku pegi..selasa lepas aku start jog...dah bertahun tak jogging...ntah dapat mimpi apa aku teringin nk jogging lak..anak2 aku mmg suka sangat g jog...

laluan berpasir....

so ari ni aku plan nk g jugak... papa cam memberi semangat jer suh aku jogging...dia tau bini dia ni dah kurang stamina n tak bapa nk sihat jer..tapi dia mesti akur dgn perangai aku yg hangat2 taik ayam ni.. paling kuat pun 2 minggu jer aku buat ..pastu stop la..takper la yg penting petang ni aku nk g jogging...bukan jog beria pon..lari2 anak jer..aku pon bukannyer larat sangat pon..


laluan batu bata..

selasa lepas, 1st day aku start jog abis tekejut segala otot2 aku..mmg terasa skit satu badan.... mesti segala organ2 aku pon cam tekezut ya amat...esp jantung aku....betis aku cam tegang jer..otot pinggang sakit2..mengikut nasihat pakar dlm buku kalo dah lama tak bersenam dinasihatkan jgn buat 2 ari berturut-turut....beri ruang tuk otot2 kita rest.... so aku buat selang sari... ari pertama sakit2 satu badan..ari kedua pun sama, ari ketiga ok sikit...aku dah boleh lari satu pusingan..kalo tak, aku asyik benti2 jer..tapi biasala..jog bawak anak. kejap2 kang ma..benti kejap..penat...ma, jgn laju sangat, ma..nk main ni kejap...akur ajelah...

antara alat bantuan senaman...yg ni buat menan anak aku jer..manjat2... (gambar budak ni tiada kene mengena ngan citer aku)
yang seronoknya jog kt taman gelora ni, pemandangan tepi pantai dan trek jog yg mengelilingi tasik...sungguh mendamaikan..ditambah pula dengan alat bnatuan senaman... memula aku buat senaman pusung pinggang, mmg sakit keliling pinggang... ada berjalan setempat, berbasikal dan banyak lagi..anak2 aku suka sangat la menda alah ni...bagi aku alat senaman ni mmg banyak membantu...


jambatan gantung...yong gayat sungguh...adib berlari jer atas jambtan ni...
tujuan utama aku tuk berjinak-jinak ngan jog ni bukanlah nk kurus...kalo aku set minda nk kurus mmg tak bolehnya...so aku cuma nk meperbaiki sistem dlm badan yg semakin lembab...biar darah2 aku laju sikit mengalir...tuk memperbaiki mutu kesihatan...(ceh konon..beru nk sedar...)..tapi tak taula berapa lama aku bertahan...

satu lagi yg besh kt sini ada refleksology...boleh jenjalan atas batu... ari memula aku lansung takleh pijak..och! och! och!..buat malu jer..aku tgk apek tua tu selamba jer..ari kedua boleh pijak sesikit..boleh la separuh jalan..hari ketiga aku dah boleh jalan sampai ujung...betul la jijoe kata kalo jalan ari2 sure boleh larinyer atas batu tu...



tapi, biasalah bila dah berumahtangga..banyak tanggungjawab aku..kalo dah aku balik lewat mmg menggangu dan menjejaskan jadual harian aku.. hari jumaat aritu aku betul2 lewat sampai rumah...kul 8pm baru sampai umah..ni angkara anak aku la nk main kt taman la pulak....sib baik papa baru sampai umah..papa tanya larat ker nk masak..ari tu 1st day aku period..mmg agak penat n moody....badan pon agak letih....aku jawab..takper bolah masak..papa cakap masak nasi lemak jela senang..hmmmm...konon jog nk jaga kesihatan..mkn nasik lemak pulak..boleh ker????


dulu masa aku duduk perumahan betul2 depan taman gelora ni mmmg selalu la aku jog..balik goyang kaki..tak pikir apa..bujang la katakan...sungguh rileks...
sabtu dan ahad baru ni aku tak pegi pun jog.... banyak kejer rumah yg terbengkalai.... papa dah bapa kali hint tentang baju yg dia dah basuh berbakul2 kt dlm bilik stor tak lipat... bilik air lagi...keter lagi.... papa kejer sabtu ahad...so dia mmg takder masa nk basuh keter...aku jela mangsa keadaan... takper ni ku anggap sebagai senaman jugak plus kejer rumah siap.... berpeluh buat kejer2 ni lagi banyak dari aku jog..cuma jog ni elok tuk senaman kardiovaskular...jantung berdegup boleh rasa sampai kepala wooooo...tak cayer try ler....oklah jumpa lagi di lain lembaran...


note: semua gambar2 di atas adalah belas ehsan dari mr. google...

2 comments:

Eyna's said...

Wah rindunya aku kat Taman Gelora...
tetiba teringat zaman kita muda mudi dulu...
nilah tempat kita...kawasan kita...
tapi masa tu tak banyak lagi alat2 senaman ni...kalau ada pun tak canggih...yang kayu2 dan beberapa tempat untuk "bergantung" je...

Rindu bila tengan jambatan gantung tu...banyak gak gambo2 kita kat sana....mase2 zaman nakal dok kutip batu reflexsologi tu...macam2 lah perangai kita kat situ.... RINDUNYA....

AzMas said...

aku pon ingat beb.. aku banyak bergambo kat sini.. memang cantik scene taman gelora nih.

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates