jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

jering semai masak sambal


makan lagi ek.. entry kali nih aku nak citer pasal peberet aku iaitu tak lain dan tak bukan jering semai masak sambal.. kalo orang kampung kenallah masakan nih. kalo org bandar aku sure tak kenal n tak suker makan coz almaklumlah baunyer yang semerbak tu... kalau aku masak jering ni kat umah jawabnyer aku soranglah makan...abang aku tak makan ulam ulaman...atau yang sama erti dengannyer. anak aku? bau pon dah nak muntah... jering nih kalau kat kampung mak aku semai sendiri jer..tu pun kalau banyak jering la...boleh tahan sampai bebulan jugaklah..nak makan baru korek..kalau kt bandar nih cari kt pasar tani jela.. jering tua juga sedap buat masak lemak cili api..jering direbus dan ditumbuk sedikit..pastu masak lemak cam biasa...
aku tak pastilah korang kenal ke tak menda alah nih...bagi yg tak kenal nih aku nak kenalkan..

yg ni yg baru diambil dari semaian..dan dibasuh...nampak tak cambah dia tu...memang tengah rangup la ni..
sesudah dibasuh potongla cenggini...
masakla sambal ikn bilis cam biasa...cuma ditambah jering yg telah digoreng..makan ngan nasi panas...memang sedapppp...bagi aku la....

kalau berani cubalah...jumpa lagi di keluaran masakan yg akan datang...da da.....

9 comments:

Eyna's said...

adoi....sedapnya La...pebret aku gak tu....

Engko masak tak letak santan ke La?

ummzaid said...

sedapnya ...
kecur liur nengok..
akak tumbuk jgk dulu jering tu kalau nak buat sambal ..

Marsha~ said...

wow.. tak pernah pulak tau jering ni boleh masak macam2.. heheh

dalila said...

peberet ko ker ina..dah memang mulut org kg kita nih...

tumbuk pun boleh jugak kak..errr..kat sana jumpa jering ker kak?

dah agak dah marsha, awak sure tak tau nyer menu nih..kalau jumpa memana jering masak sambal cubalah..kalo boleh mkn lah...sedappp..

Eyna's said...

aku bukan stakat jering...petai pun balun sama....lantak la ada bau skalipun...hehhehea

ummzaid said...

sini belum jumpa lg dgn jering ni .. petai, ada kwn bgtau, ada..

macam gila bayang tgk gambo sambei tu...hehe..

Dalila duk Kuantan ye?

dalila said...

aah kak..kat kuantan.

irasilver said...

hi dalila.. tq komen kat page kita!!!

oh ni ke rupa jering! ni baru la mak tau...

AzMas said...

pebret aku gaks.... hmmm mesti ada setiap kali musim jering... nyum2..

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates