jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

belajar dari sebiji tembikai....



salam pagi senin yg hujan....


tetiba teringat kt citer ni..aku penah terbaca sekali..tapi kalo tersalah mintak maaf yer..


pada zaman nabi dulu ada seorang sahabat ni pegi pasar..beli lah sebiji buah tembikai tuk dibawa balik..sesampai di rumah dia pun serahkanlah buah tembikai tu kt isteri dia..then isteri dia pun potonglah buah tu nk makan..

sebaik saja buah tembikai tu dipotong si isteri ni membebel-bebel la..buah yg suami dia bawak balik tadi tak berapa elok..mungkin tak merah or..tak manis dan sebagainyer..kt luar nampak elokjer..bebel lah si isteri ni..ayat ni lebih kurang jer la..ayat sebenar aku tak tau la ..."napelah org ni jual buah tak elok..nk berniaga sangat"..ayat ni biasa kita dengar kan...aku pon selalu gak guna ayat ni..


sebaik sahaja si suami terdengar rungutan isteri ni tadi, si suami pun bertanya kembali kepada isteri...wahai isteriku.. siapakah yg engkau marahi? adakah aku menginginkan buah itu rosak..atau adakah peniaga itu menginginkan buah itu rosak? si isteri tergamam...tak tau nk jawab ape.. yang pasti Allah yg menjadikan buah itu rosak..adakah engkau memarahi Allah..semenjak peristiwa itu si isteri sedar akan kesilapannya dan bersyukur atas setiap rezeki yg diterima..


cerita ni nampak simple tapi cukup mengajar aku erti bersyukur.. bersyukur atas setiap rezeki yg Allah berikan....


6 comments:

nieda said...

bersyukur atas apa yg ada...

mamalieyna said...

betul tu..sentiasa bersyukur dgn segala pemberian Allah..

mamaaerish : said...

sob3... betoi3... aku bersyukur ya allah....

dalila said...

betul kengkawan..kengkadang tk tepikir pon ttg tu sume dari Allah..

Ismaliana Bt Sulaiman said...

btl la...lieya pun selalu jg guna ayat mcm 'isteri' nie...ya!allah ampunilah aku....

dalila said...

mmg lieya..kita ni terlalu alpa dan lupa diri..lupa ttg siapa kita di bumi Allah ni..

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates