jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

nasi lemak sakit kepala..







salam..selamat pagi kengkawan..



pagi ni jom kita jamu mata ngan nasi lemak sakit kepala aku ni.. nasi lemak ni bukan pagi tadi aku buat tau.. aku buat tuk dinner mlm kelmarin... mesti korang felik kan.. mmg kekadang hubby request nasi lemak malam2.. yela pagi2 isteri dia dia ni terlebih rajin tuk buat nasi lemak..



masa aku buat nasi lemak ni..kepala aku sakit ya amat..aku biasala..kalo dari pagi sakit kepala mesti bawak ke mlm..selagi aku tk telan dadah aku tu..taker nk ilangnyer.. aku kekadang selagi boleh tahan aku akan tahan..malas sangat nk ajar mkn painkiller ni..tk elok tuk buah pinggang..adik aku dah 6 thn cuci darah..so..dia mmg dah arif ngan ubat-ubtan ni..ubat tu pon dia bagi aku kalau dh tk thn sgt baru telan... aku rasa migrain kot..ntahla..tapi sekali-sekala mmg sakit kepala ni menyerang..



aku thn jugakala sementara nk siapkan nasi lemak ni..selalunyer kalo sakit cenggini aku suh hubby bungkus t.yam or sop jer..pastu goreng telo dadar..tapi hubby balik lewat mlm tu.. akhirnya berjaya gak aku siapkan nasi lemak aku nih..




kalo ikut cara org kuantan..sambal nasi lemak mesti ditambah ngan gule kerek juga dikenali sbg gula kabung dan gula melaka..tapi dibuat dari bhn yg sama ke tidak aku tk tau la... sbb tu kalo di kuantan korang akan tgk sambal dia warna gelap sikit..dulu2 aku tk pandai sambal cenggini..tapi dah kawin ngan org kuantan kenelah belajar masakan sana yg banyak menggunakan gula..tapi mesti lawan ngan air asam jawa..kalo tak sambal korang tak jadi..sambal ni jugakla aku buat masa balik kg..family aku pon ckp sedap..masin, manis dan masam..tapi jgn la bayak sgt gula tu..sungguh tak sihat.. nasi lemak ni pon aku nkn sikit jer tau..kan tgh diet gituuuu...


ha..ni ler rupenyer gula kerek tu...



daun pandan aku amik kt depan umah jer..dah bertahun pokok ni berbakti tuk aku dan jiran2..hubby yg tanam.. oh lupa nk citer pasal pinggan yg aku rasa ada sentimentel value gitu..pinggan tu aku cilok kt umah mak aku..mak ada simpan satu tong besar...tapi dia tk guna pon..aku amik 2 bijik..aku rasa pinggan corak lama camni sungguh menyingkap nostalgia lama kepada pengguna dia..sambil mkn nasi lemak sambil bayangkan nasi lemak mk kt kg..syahdu nyer...pinggan ni mat gebu selalu gak guna aku tgk..







11 comments:

sayangsayangibu said...

nasi lemak pulak..
napelah sya tak berjiran
hahahahaa....gelak orang malas ;p

kuantan?
FIL di perasing jaya

bolehlah hello2 nih kalau sya balik sana
singgah makan
boleh g2? hehehheee...
gelak orang nak makan ;p

dalila said...

perasing jaya kt mane ek? saya kt sg isap jaya..dekat jer ngan bandar kuantan..

ainazliena said...

aina pon mil org kuantan..kt tmn sepakat..masa baru tawin..byk benda nk kena belajar..maklum ler kiter tekak org johor..

kak ina mail said...

sambal cam tulah best, makan ngan nasi lemak.akak tak berapa minat kalau dorang buat sambal cair-cair. dapat banyak bawang besar, sedapnya.

~~*Lady Salwa*~~ said...

wah, bagus bagus... dalam dok sakit kepala tu boleh gak siapkan nasik lemak ye... isteri mithali...

sama la ngan saya ni, kalau sakit kepala, bukan sejam dua. melarat samapai sehari dua. dah tu malas nak makan ubat, tahan je la...

lapar la pulak tengok nasik lemak nih... teringat masa mengandung dulu, selalu teringin nak makan nasik lemak....

dalila said...

aina: mmg beza skit cara masakan diorg

k.ina: sambal org sini tk jumpa yg cair2 or kering...mesti berkuan n pekat

ladysalwa: sakit kepala ni sekali-sekal je dtg..lebih2 lagi kalo skip mkn..mcm kurang gula agaknyer..

LYaFRINA said...

nasi lemak tu... nampak sedap sgt2.. ni balik nak cari kat mana ar... huhuhuu..kna tunggu esok la..sbb kat sini esk bru ada pasar mlm...

eyhh... duk kuantan k??? saya kemaman j ni.. kalo jd jumaat ni ke kuantan

Dayung Serian said...

alahai sedap nyer....my feveret tu:)

Katak Ijau said...

kat kg pun banyak pinggan batu gitu...
sampai skang still gune lagi..
its classic... :)

btw..sngguh sedap la nampak nasik lemak tuh..huhu

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

sedapnya nasi lemak....

Asma said...

sy org pahang..gula kerek mmg x tinngal nye..pape yg msk tumis cili mmg ada la gula kerek tu..dah biasa guna..klu x ada cm x lengkap la nk masak..:)

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates