jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

2 ari yg memenatkan...


2 ari aku amik cuti jaga anak, dua2 demam... isnin petang yong ngadu ngan aku pening kepala..dia kalau kata pening tu bermakna dia betul2 tak sihat.. aku suh dia baring jer..tapi yong kalo tak sihat mmg nk kene ngadap dia jer.. aku lak sibuk nk masak tuk dinner.. aku suh dia duk kt nenek.. nenek ketuk perut kembung semacam jer.. aku pun anggap tu perkara biasa..terus siapkan masakan tuk mlm tu..

lepas siap mandi yong dah merngek-rengek.. pening kepala ngan sakit perut..aku pon ajak dia tido dlm bilik gosok perut ngan minyak angin... tapi dia merengek menahan sakit.. tetiba dia kata nk muntah.. cecepat aku ajak g toilet... tapi tak sempat... buwek betol2 kt meja mkn..atok ngan nenek tgh mkn.. ha sudah.. apa pulak muntah2 ni.. bermakna yong serius tak sihat.. lepas mandikan dia yg sepelet ngan muntah..aku lap lantai laks.. bagi yong minum air bebanyak.. tgh sibuk melayan yong adib lak kata sakit perut.. dia ni menipu ker aper? dlm ati aku.. sbb adib mmg suka main minyak angin sapu kt perut..

aku ckp mintak nek sapukan yer.. mama nk tengok yong.. kt sebelah katil aku dah readykan baldi ngan kain.. mmg bernas tul aidea aku tu.. sekali lagi yong buwek... sian yong lembek..tapi mlm tu banyak tul dia mintak air minum.. papa ngan adib tido kt luar... tgn aku takleh benti urut perut yong..dia sedar kalo aku benti dia gosok-gosokkan tgn aku kt perut dia..tgh aku tido2 ayam..jeng..jeng..jeng..

tetiba papa bukak lampu, pangil aku.. aku tgk dah selambak muntah adib.. dia tgh tido2 ayam..tapi muntah dah selambak kt tilam... aku rasa dia masih mamai.. aku angkat adib suh duduk..pastu suh dia muntah abis2... abis segala isi perut kuar... adib termenung kt tepi dinding sementara aku uruskan muntahnyer.. aku salin cadar... bersihkan adib...n papa? hmmmm.. inilah org lelaki.. terbongkang lam bilik ngan yong...dibiarkan anak termangu-mangu kehairanan dan kepediahn tekak.. aku tak salahkan dia..dah lumrah ada lelaki yg macam ni...dan ini bermakna mlm ni mmg aku takleh tidola jawabnyer..

dah siapkan tilam dan segalanyer, aku panggil papa suh tido kt adib.. yong ni sedar jer bila aku takder kt sebelah dia.. teruskan ngan mengurut perut yong.. tak lama selepas itu... aku denagr adib panggil mama.. aku keluar... gosok2 dada dia..dan tak sempat dah..sekali lagi muntah.. aku dah siapkan baldi kt sebelah tilam tapi tak sempat.. sekali lagi proses membersih dan menukar cadar..papa? seperti biasa...

dan malam tu aku dipanggil keluar dan kedalam bilik... sampai pagi..aku pon dah tak sedar kul bapa tertidor.. yong ntah bapa kali muntah mlm tu... dan di pagi selasa.. kami betiga beranak tetidor kepenatan ... kul 9am aku bangun..yong ngan adib tido sampai kul 10am.. kol bos mintak cuti.. dan siang tu bermula operasi muntah dan berak2.. g klinik amik ubat.... sesapa yg ada anak tahulah betapa penatnyer berurusan ngan muntah..sib baik mak ada tolong masak tuk lunch..anak2 aku langsung takleh masuk makanan.. nampak sangat yong teringin nak mkn burger..tapi takleh masuk..dia tak sedap perut..petang tu mak balik kg..tinggallah kami betiga beranak... sian yong terpaksa cuti..dia teringin sangat nk sambut ari guru... cikgu ckp bawak mainan dan makanan..papa dah beli biskut2 and candy tuk dibawa..mainan pun papa dah readykan dlm beg barbie yong...sib baik adiah yong dah bagi pada ari isnin...

rabu pun keadaan anak2 aku tak mengizinkan aku g kejer... cuma muntah dan berak2 bekurangan...n dpt dikawal sehingga ke toilet.. pagi aku masak mihun goreng...n lunch aku masak sup jer sampai ke malam.. samada dimakn ngan nasi lembik or mee..

jiran aku pun pelik 2 ari nih aku dok membasuh cadar n selimut jer... tilam ari2 aku jemur... penuh ampaian aku ngan kain cadar ngan selimut... tak termasuk lagi kain muntah... ari rabu tu aku mandikan anak aku n aku pakaikan anak aku cantik2.. yong aku pakaikan baju baru n skirt pink kembang beropol kegemaran dia.. adib lak aku pakaikan jeans kegemaran dia..baju dia pilih sendiri... diaorg tanyer naper pakai cantik2 ma? aku ckp terapi minda... kalo sakit kene pakai baju cantik2.. baru ceria dan ada semangat tuk lawan sakit..ntah dipaham ker tidak anak aku nih..( yer ker idea aku nih) n dari pagi sampai petang anak2 aku hanya terbaring...n tido..mkn sesikit jer..mlm diorg cam dah ok tapi badan still suam..

pagi tadi aku bagi yong mkn ubat demam...n antar dia g sekolah bawak sekali segala biskut tuk dibawa ari guru aritu..suh cikgu bagi2 kan pada bebudak...cikgu sempat lagi citer ari yg dia bagi cikgu adiah tu...dia suh cikgu bukak adiah tu masa tu jugak..sampai nk nangis suh bukak adiah dia...hmmmm...gitulah bebudak..aku yg lupa nk pesan n ajar dia ..kalo aku pesan dia mesti tak suh cikgu tu bukak le2 tu jugak...

gitulah serba sedikit pengalaman aku di hari selasa n rabu lepas..begitu mencabar.... n 2 ari tu aku betul2 rindukan hiruk pikuk anak aku... jeritan anak2 aku bergaduh... tangisan yong setiap kali disakat dek adib or berebut barang mainan... n mlm tadi aku rasa cam best jer bila anak aku bergaduh...hehehehehe...moral of the story marilah kita hayati setiap rengekan or aduan or jeritan anak2 kita setiap kali bergaduh or bermain... bila dah membisu cam ni, baru tau rindunyer pada suasan ceria dan gumbira itu.... abis..

7 comments:

Charlotte Arphenee said...

LA... aku paham sangat bab anak muntah n demam n sakit nih. hud tu dalam nak membesar dari baby ke sekarang, tiap2 bulan akan ada pakej sakit (demam, muntah, cirit, batuk, selsema dan lelah). adik wa, bru malam tadi muntah atas cadar aku bru tukar. ni sebab kenyang sgt makan. huhhu. adik wa jarang sakit. selsema jer yg tak renti2. sabor jer ler. hadap jer sementara dema kecik nih. aku nih level stress aku dah naik warna oren nih... huhuhu

dalila said...

sabor jei..sabor... tangani stress anda dengan bijak...heheh..

aku tau ko lagi stress.. anak aku ni sekali sekala jer x sihatnyer.. lagipon dah besar takder la teruk mana pon..

AzMas said...

aku stuju.. biarlah bebudak tu lasak, hiruk pikuk dari terlantar sakit.

LA.. ko spare pil chi kit tek on.. kita pon letih lembik lotek kalo muntah2.. inikan pulak diorang.

Eyna's said...

x tau nak komen apa...cuma rasa simpati kat ko...dan tau korag smua mmg tabah sebab mampu menghadapi smua keadaan tu dgn baik.

dalila said...

aku takder la pulok spare pil tu.. nntila aku beli..tapi tu aku jela..anak aku mampus taknak mkn pil itam tu...

thanks ina.. cam tu upenyer bila dah jadi ibu..ko amik jela pengalaman ni ek..buat persediaan kelak..

AzMas said...

eyna.. kalau yang sakit tu dah pandai ngadu tak per jugak. Tapi budak yang lasak bangat tetiba aje terbaring senyap aje.. resah gelisah rasanya. Pastu dia renung muka kita ngan sayu sekali.. mau nitik air mata aku ni sampai bercucuran lebat.

Eyna's said...

mmg pun...bebudak yg blum reti nak bcakap ni mmg susah skit...kita x tau dia sakit ape dan ape bantuan yg bleh kita bg kat dia...

usahkan kata budak...le ni abah aku x brapa sihat...mkn x lalu...aku punye risau...aku sanggup dgr mulut abah aku yg riuh dr x dengar suara dia skjap...

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates