jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

aku bersyukur ya Allah..


balik keje semalam mak bagitau ada jiran kt kg nak tumpang tido kt umah...kete dia dah lama accident, cuma nak bawak kuar dari bengkel ada masalah..ditipu dek cina pasal insuran..sebelum towing masa accident beria-ria ckp ada insurans kurnia..dah 3 ari kol balik ckp xde pulak..dah tu nak amik kete kuar nak bawak g bengkel lain mintak pulak duit tow rm300.00.. dah tipu tu lagi nak pau org...sajer nk untung kt towing..padahal mende tu sumer patutnyer dah dicover dek insurans..betekak la pulak adik aku ngan cina tu, sbb dia ada masa cina tu janji ada insurans kurnia... panggil lak kengkawan ajak settle..dah kait lak ngan gaduh....hmmm malas nk layan org laki punyer kejer...last2 g jer report polis sbb tipu..tp bayar tetap bayar, kalo tk, camana nk bawak keter kuar bengkelkan..hmmm..macam2..bukan cina jer aku maksudkan, org melayu pun ada jugak menipu ..cuma dlm kes ni cina yg terlibat...


kisah yg aku nak kongsikan adalah berkenaan sahabat baik aku.. yg dtg tumpang tido umah aku tu, suami isteri..isteri jer la tido kt umah, abang dia kuar ikut adik aku kejer..segan agaknyer nk duk reramai kt umah aku tu.. si isteri begitu peramah dan membuatkn aku selesa w/pun baru 5 min kenal.. aku akan jadi peramah kalo org peramah ngan aku..dan aku akan jadi sesombong-sombongnyer kalo org tu mcm aku gak tk reti nak mula bicara..


si siteri adalah adik ipar kepada kawan aku.. tatkala suamiku dah tido..kami mengambil kesempatan berbual sambil menonton tv. banyak perkara yg dibualkan sampailah satu perkara ni yg betul2 mengejutkan aku...


mengikut apa yg dikatakn, SIL dia ni merangkap kawan aku, dah lama bercerai....sejak anak merangkak lagi...aik? camana masa dia dtg raya 3 thn lepas masih lagi bersama suami? masa tu anak dah besar...dikatakan masih duduk bersama.. mulut aku terlopong..ye ker fakta ni? naper tak rujuk ker? aku membuat andaian dia dah rujuk.. dia mengaku sendiri dgn mak dia bahawa dia telah berpisah...


perkara nikah dan cerai adalah perkara biasa dalam masyarakat kita..tapi satu perkara lagi yg aku terkejut ttg suami yg selalu memukulnyer...ya Allah...selmatkanlah sahabatku... dikhabarkan dia selalu dipukul..penah satu ketika dia menunjukkan luka di telinga kesan ditoreh oleh suami... aku mengucap..sampai begitu sekali...sesekali waktu dtg beraya, jelas kemesraan mereka berdua..tp hanya dia yg tahu betapa pedihnyer penderitaan yg terpaksa ditanggungnya. kenapa dia tidak bercerai dan terus berpisah? si isteri terlalu menyanyangi suaminyer... terlalu cinta.. sampai sanggup diperlakukan sebegitu rupa..


mereka dikurniakan kesenangan duit tapi diuji dengan penderitaan emosi..aku bersyukur...w/pun aku tidak semewahnyer tapi hidupku sekeluarga cukup bahagia..suamiku tidak pernah sedikitpun menyakitiku..w/pun menjentik dgn jari.. agaknyer sepak terajang telah menjadi lumrahnyer..aku terus mengucapkan syukur kepada Allah kerana menyedarkan aku batapa beruntungnyer aku..


kini, sahabatku sering sakit..menanggung anak sendirian..perbelanjaan rumah dan kereta semua terpaksa ditanggung...mungkin ditinggalkn suami sepenuhnyer...tapi aku berdoa moga masih ada sinar buat sahabatku dan juga anak2nyer..moga dia dipertemukan dengan jodoh yg lebih bertanggungjawab.. terlalu banyak penderitaan kalau nak dikisahkan disini... tetapi cukuplah...ini sekadar untuk dikongsikan kepada kawan2 sekalian bahawa betapa beruntungnyer kita..

11 comments:

Charlotte Arphenee said...

setengah perempuan, tak boleh hidup tanpa suami/pasangan. so, biar macamana seksa sekali pun... masih tetap menunggu suami tu gak... kalau aku, tak sempat nak buat per2 bru saket hati pun aku dah belah. huhu

Marsha~ said...

betul kata charlotte, mereka tak sanggup hidup sendiri.. sanggup dipukul janji suami ada disisi.. entahla, kenapa sanggup lelaki buat mcm tu ek? sampai betul hati mereka..

irasilver said...

kita tak berada kat tempat dia.... hanya dia yg tahu! Aku ada sorang kwn cam ni.. ko nasihat la tok nenek segala belakang sok dgr baik balikkkkk...

AzMas said...

Masa becinta tu bapaklah jaga awex sikit punya baik ye. Dah dapat jadi is3 langsung tak dihargai..
Tu lah dugaan kan dalila...

Jei: sebab dah terikat dgn hubungan suami is3.. lebih2 lagi dah ada anak. tu yang tak mampu nak lari tu.. Tapi skang dah divorce kan. Biasanya lepas ni dia akan dapat yang lebih baik, InsyaALLAH.

Marsha: Tulahs memang tak pahamkan kenapa ek ada sesetengah lelaki sampai ati wat macam ni kan...Heran heran heran..

Ko tahu tak jei nape?

dalila said...

setelah dikaji dan direnung oleh aku yg serba serbi kekurangan ni... betullah..kebahagiaan r/tangga mmg lahir dari restu ibu bapa.. w/pon kita rasa ibubapa kita sudah merestui dan memaafkan segala kesilapan kita yg terdahulu tapi kita tak tahu jauh di sudut hatinyer mungkin masih tersimpan sisa2 luka dahulu..

aku insaf..pengajaran ini betul2 memberi makna pada aku..kalau kita rasa peritnyer kehidupan di dunia ini, cuba minta maaf ngan kedua org tua..mintak dia luahkan..ada tak apa2 yg kita lakukan yg penah buat dia terluka dan mungkin masih berbekas..mungkin dia jwb tak ada aper...tapi dgn mohon maaf kita mungkin dpt melenyapkan sedikit demi sedikit segala parut dan bekas luka lalu dan dgn restu serta keampunannya itu insyaalah memudahkan segala perjalanan kita di dunia dan akhirat...

jei: aku rasa aku dikategorikan sebagai pompuan yg tak boleh sendirian...tp tak bermakna sesuka ati ditindas..kawan aku ni ada masalah sihir2 sikit...takleh lupa..(mengikut storynyerla)

marsha: lelaki yg sanggup buat kejer ni aku anggap dia psiko..ala2 nak masuk tanjung tapi tk jumpa jalan..

ira: org camni mmg tak mkn dek nasihat.... aku pon pelik..syang mengatasi segalanya

mas: masa becinta suma org taukan nikmatnyer...dah kawin kaki tgn naik kemuka... masa nak kawin merayu-rayu mintak kt mak bapak..dah dpt buat cam bola jer..

AzMas said...

memang susah nak cakap apa2 sebab kita tak dok kat tpt dia. Kita tak tahu situasi tu camne. Mungkin dalam pahitnya kopi tu masih ada terasa manisnya... mmm. tapi mesti ada sumtin kan naper kejadian ni sumer berlaku.
-ada gegurl lain
-kewangan
-probs keje

bagi aku laks, kalau orang dah tak nak kat kita tak apa lah. Kalau kita kasihkan dia bagai nak rak tapi ati dia dah jelek sangat ngan kita.. wat per kan?? Kalau kita aje terhegeh2, dia laks benci amat ngan kita. Camne nak dok seumah.. tido sebantal???

try ler slow2 utk melupakan. try ler belajar idup tanpanya. Yang paling penting jagalah anak tu sebaik mungkin... pe pe hal kebajikan anak dulu..

Soal jodoh kendian hari, biarlah ALLAH yang tentukan.

Charlotte Arphenee said...

MAS: naper nko tanya aku? huhu... aku tahu ker? hehehe

IRA: aku rasa aku tahu siapa itu....

LA: restu mmg penting, tu sebab aku berusaha nak kawen kat mesia, wal hal klu aku kawen kat golok pun bleh.

AzMas said...

Jei: Tu lah jei... aku pun tak tau nape tanya ko. Ko kan byk idea. he he he.

Aku memang sokong keputusan ko tu kawin kat msia sebab ko sorang aje permata hati mak ko...

Lepas ko kawin mak ko nampak sihat dan segar...

Eyna's said...

Tapi kekadang kena tengok jugak...ada juga keadaan kalau suami berubah disebabkan buatan orang...benda ni mmg terjadi pada org yg aku amat kenal suami isteri.

Sebelum ni, suami dia sebaik2 orang...selepas si pompuan mula menggoda, dia slalu naik kaki tangan pd wife dia, habis bengkak2 muka..lebam2 kat badan..nak ehem2 dgn wife pun tak lpas...macam ada sesuatu yang menyekat dirinya..dan membuatkan dia manjang rasa benci tgk wife dia.

Pada isteri dia pun..mcm2 yang terjadi...sesuatu keluar dr kawasan dot3 dia..sampai buat dia pun terpaksa jauhkan diri dr suami...

Akhirnya jodoh dia hanya separuh jalan dgn wife ptama..Now mmg dia dah kawin dgn org baru tu..tapi mcm dicucuk hidung je dbuatnya...

Mintak2 pkara mcm ni dijauhkan dari hidup kita..

dalila said...

ina: dunia dah moden tapi manusia tetap ortodoks..ilang pertimbangan dek kerana nafsu membelnggu diri..

jei:aku pon pelik mas tanyer ko? ko kan da pengalamn ngan laki no 3 ko dulu..(kui..kui..kui..)kalo yela..aku rasa bukan ko kene belasah, laki ko kene penampor..

AzMas said...

L.A: ko tak pandai nak beza yang serius ngan yang kelako ke??? ha ha ha Jawab!!! Jawab!! Jawab!

Tapi aku dah gelak sorang2.. Tak pasal2 kena anto ke tanjung kang.

Jangan kita yang jadi ortodok dah ler ek, tak cium bau syurga lak kang...

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates