jom try

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

bila korang start memasak?


tetiba jer aku 2,3 ari ni xder idea nk berblog..idea ada gak sesikit tp penyakit M melanda... okeh arini rajin sikit rasanya...

aku nk citer bab masak memasak.... korang rasalah lah kan bila korang start memasak.. aku ingat lagi masa aku kecik2 dulu, kalo tak silap aku masa tadika kot... mak dh start suh aku ke dapur....kalo nk masak jer mak akn panggil aku.."k.teh....... sini tolong mak msak...belajar memasak..esok org cakap mak tak ajar anak"...ayat tu aku ingat sampai ke hari ni... memula mak ajar aku kupas bawang...pastu hiris bawang guna tgn..bukan guna papan.... mungkin masa tu umo aku 6 thn... aku dh start ke dapur...kalo tgh main mak akan panggil.... aku kagum cara mak ajar aku..mmg aku diasuh dari kecil tuk biasakan diri dgn keje2 rumah... aku sorang anak pompuan yg tinggal ngan mak..kakak sulong tinggal ngan nenek.....

jadi...masa darjah 3 aku dh boleh masak tuk keluarga.... masak nasi masa dulu mana ada rice cooker..masak manual...mak ajar camana nk sukat air.... sayur lemak pertama aku habis...hancusss....aku ingat lagi aku masak lemak taugeh... aku kn masih budak...tgh syok main.... kelapa tu mak aku la parutkan guna parut kelapa yg duduk atas dia tu..pastu parut...haaaa..bukan senang nk dptkn santan dolu2...cam aku sekarang beli santan siap jer... okeh sambaung balik citer..aku letak la sayur tu atas dapur pastu aku g main... bila gulai tu menggelegak abis sumer santan dia terkeluar...mak punyalah marah..kalo masak yg bersantan kene sentisa kacau...mana la aku tau kan.....hehehhe..kenangan..

masa aku tgh masak lunch...cikgu sekolah dtg..tekejot dia tgk aku dh boleh masak..ye la masa tu umo aku baru darjah 4 aku rasa...itulah mak dulu2...baru setahun jagung dh diajr ke dapur..beza sungguh ngan sekarag... anak saudara aku dh darjah 6..masak nasi pon tak tau...usahkan masak makanan lain...yg lagi best tu sepupu aku 18 thn..satu apa pun tak tau masak..kesian aku tgk...letih ibu dia... pernah ibu dia citer kt aku..ibu dia ni usahawan yg berjaya....MLM...sungguh gigih.... so nk dijadikan citer kene kursus 1 week kt KL.... suami dia punya bebel kt mak saudara aku ni coz anak pompuan dia basuh kain pon tk pandai..ni budak yg 18thn tadi...so balik tu ibu dia ni ajar la...memula msuk kain bukak air..on switch tekan itu tekan ini...okeh settle...mesin basuh canggih tu...so dh siap tu ...dia ckp kt ibu dia..ibu kain dh siap....so ibu dia tanya dah masukkan sabun tak? huh..kene letak sabun ker? ibu tk cakap pon....aduusssss.....fikir secara logic la..takkan basuh kain tk letak sabun bebel ibunya.... sungguh ..mmg susah nk asuh anak bila dh besar...mmg susah..mak saudara aku mmg dh pening nk ngajo coz anak dia mmg tak minat...

hmmmmm....kisah tu bukan nk mengaibkan sesiapa tau..mak saudara aku sendiri citer kat kami semua n dh tak tau nk ajar anak dia camana...... so amik ikhtibarla......pada pendapat aku kita mmg dh kene train anak kita agar bantu kita sikit2 ngan kerja2 rumah..w.pon ada MAID...tolongla kengkawan...jgn serahkn 100% tugasan kt maid or BIBIK...mmg tugas dia tapi kita sedang merosakkan anak kita..... mana2 yg rasa perlu ank buat sendiri suh diaorg buat..biar anak basuh kasut sekolah sendiri..kapur sendiri....kemas katil sendiri...basuh pinggan mkn sendiri..jgn mkn tinggal jer kt atas meja...n apa2 la yg korang rasa perlu dibuat sendiri...

aku sendiri pun...was2 nk suh anak aku pegang pisau..takut jari anak luka.... aku dulu selamba dh umo 6 thn tu dh macam mainan pisau tu..siang sayur, bawang, ikan bagai...mak aku ajar slow2....tapi yong nk pegang pisau aku takut jari dia luka...hmmmm camana tu... tapi aku ajar jugakla...lepas mkn mesti pinggan hantar ke dapur..kemaskan meja..kutip nasi yg bersepah...basuh pinggan sendiri..tapi kalo dh pakai baju tido aku tk bagi la...habis basah..nk basuh sebijik pinggan jer..main yg lebih...even masa diorg kecik botol susu mmg aku tk bagi bresepah..lepas minum mesti hantar ke sinki or letak elok2 atas meja...wpon mata diaorg dh nk tertutup nk tido..gigih gak tu bangun hantar botol susu..sbb dh terbiasa...

so..kengkawan..untuk peringatan pada diri aku jugak..marilah kita sama biasakan anak2 kita ngan mende tu semua tuk diri mereka jugak...agar lebih berdikari bila keluar nnti...agar lebih bersedia bila meningkat dewasa....

tapi aku tau ramai diantara sahabat2 kt sini tak macam aku kan...kecik2 dh ke dapaur coz aku mmg datang dari family yg susah... and w.pon korang tak biasa dari kecik still can survive kan bila dh besar...slow2 belajar.....aku cuma nk kongsi pengalaman n pendapat... sesiapa yg tak biasa tu..insyaallah slow2 belajar pasti boleh.... bak kata mak aku "pompuan belajar la setinggi mana pon mmg akan ke dapur jugak" yer mak mmg betul... w.pon ada maid 10 org kene gak g dapur isikan nasi tuk suami..aku tak taulah....zaman sekarang nasi suami pon suh maid yg isikan...bilalah suami nk merasa layanan isteri...lepas dh pahala kt situ....

panjang dah merepek aku ni...okehla..stop dulu.....


13 comments:

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

huhuhu ok la tue kak..eida lagi la..mama xpenah nak suruh eida tolong dia kat dapur..katanya buat lambat keja dia jerk..hehehehe..*alasan orang2 yang memang M nie kan*...tapi eida start masak masa eida study..dok umah sewa...main hentam jerk masak time tue..cam pro jerk...xda pun nak tengok2 resepi bagai..skrang nie jerk ngada lebey nak masak siap tengok resepi dekat internet..hahahhaha...

Ieda Al-Habsyi said...

masak lauk, dah nak dekat2 kawin, hahahaha!! meroyan baru nak memsak sebab nak kawin hehhee...kalo buat kueh or cucur sekolah menengah la..

LYaFRINA said...

hahahahahahha..
sy start msk.. bila kawin.. trukkn.. dulu..'
x bpeluang.. dh lumpuh... terlantar... nk masak mcmana.. n time blajar... lg la..stakat y segera2 tu adala..

dalila said...

mmg leceh masak ngan anak ni ieda..tunggang langgang dapur...tu lah kan kalo dh namapon pompuan insyallah camana pun mesti boleh masak..tak lama lagi ieda dpt anak lagi la nk masak tuk anak lak..sure expert la lepas ni..

dalila said...

apesal komen dh banyak..tapi aku takleh baca..

Marsha~ said...

saya tak pandai masak..... sy rasa sy start masak lepas kawin kot.. huhuhuhuhu

dalila said...

takper korang sume..tak masak dari kecik tapi still leh masak bila dh kawin... aku dulu org susah..mak pulak org kampung pure..mmg sangat2 menjaga adap dan tatasusila serta budaya melayu...so..kalo tak pandai msk tu bagi dia sgt tk ok lah...

tapi tu lah aku kata dh namapun pompuan sure leh masak nyer...syabas..

aku pon bukan pandai sgt..masak yg simple2 jer bolehlah..

Charlotte Arphenee said...

aku? masak? urrmmmm..... aku pandai masak megi n masak air dalam umur 11-12 la kut. aku masa kecik mak aku ajar gak, cuma wan aku jerk tk bagi takut cucu kesayangan dia nih melecur ker tercedera ke...huhu

pastu aku duk hostel F1-F3, masa F4 duk umah jap, tp langsung tk minat masak. takat kemas umah tu bleh la, takat sardin ke, goreng mee ke pandai ler. mak aku nih kategori suka buat menda makan. so aku tukang makan jek ler. hehheh

bila dah masuk ikip, kerja, uitm, pastu kerja, balik kg thn 2002, sampai la dah kawen, sama jerk. aku masih tahap amatur bab2 masak2 nih. klu korang dah pandai masak laksa ker buat masak lemak or kari, aku masih tahap goreng2 jerk.

pastu laki aku bukak kedai tomyam plaks, lagi ler aku tak pernah masak, masa tk sehat baru nih, sebulan la gak aku gantung periuk. tk sentuh langsung dapur tuh. cuma masak air tuk buat susu anak jek.

tp since dah ada umah sendirik, nih, semangat berkobar2 nak memasak sendiri. tgk le camner. huhu

Eyna's said...

Aku pun bab masak2 ni still taraf budak skolah rendah...yg simple2 bleh lah.... slalunya masakan aku mesti menu yg sama, masak pedas...masak pedas...masak pedas....... x pandai nak pelbagaikan masakan

Bab resepi jangan tanya...sanggup beli buku yg rfegenya sebuah RM50++, tapi stakat ni tak pnah buat pun lagi....

BAlik umah mertua pun, aku just amik tugas cuci pinggan dan kemas2 jek...x brani nak masa bg org blah sana makan....

dalila said...

jei..ko kan anak tunggal.harus dimanjakan oleh sume org..nak2 pulak wan ko..sayang cucu wooo...

dah tu kita sambung belajo mana la ada masa duk rumah kan..

kawin lak ngan laki pandai masak..ada lak restoran tomyam..pergh..kalo aku ari2 aku dok kedai mkn kedai jer..ari minggu baru masak..

walau camana pon isteri tu masak hubby mesti nk jugak rasa air tgn kita kan..tk kisah lah walau hanya srdin..best woooo..favo laki aku...

dalila said...

eyna: takpe slow2..aku pun bukan pandai sgt..hak yg sesimple jer.. nnti bila dah duk sekali bolehlah ko praktis msk ari2 kan...

AzMas said...

aku start masak agak lambat gak.. umo 17 lepas dapat kakak ipar.. malu wooo.. sejak aku mula belajar masak, aku sediakan semua sekali.. mak aku biarkan aku sensorang kat dapur.. pastu bila dah tak kekok dok dapur.. mak aku mula ajar aku masak dlm kuantiti yg banyak dan jemput anak2 jiran makan.. aku sangat berpuashati bila bebudak tu semua makan sampai licin.. di situ lah bermulanya carier memasak nih.

pastu aku dapat seben yg kaki makan.. macam2 mender aku nak cuba.. memula kawen mak mentua aku panggil dok ngadap dia cara nak masak nasik dagang makanan tradisi diorang..

kekadang sekarang ni ada masa aku malas sangat nak usik dapur.. hehehe..

dalila said...

mas: samalah ngan family aku..nasi dagang harus ada setiap kali raya..tapi aku tk expert buat nasi dia tu..kuah pon x sama ngan mak aku..

bab masla ke dapur tu aku pun sama..kalo mals bungkus aja ma...

Copyright 2009 its is about us. All rights reserved.
Bread Machine Reviews | watch free movies online by Blogger Templates